Верховний суд визначив порядок пред’явлення поліцейському посвідчення водія

08:10, 15 декабря 2021

Чи зобов’язаний водій мати при собі документи на право керування автомобілем у паперовому вигляді.

Як відомо, наразі, водій може пред’явити поліцейському електронне посвідчення водія для посвідчення своєї особи та права на керування автомобілем. Однак, нерідко виникають випадки, коли поліцейський, у разі пред’явлення водієм документів у електронному вигляді, накладає адміністративне стягнення у вигляді штрафу.

З цього у багатьох водіїв виникає питання, чи зобов’язаний водій мати при собі документи на право керування автомобілем у паперовому вигляді.

Так, саме це питання досліджував Скадовський районний суд Херсонської області у справі № 663/630/21. З матеріалів даної справи стає відомо, що позивача було притягнуто до адміністративної відповідальності, передбаченої ч.1 ст.126 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу.

Однак, позивач вважає, що дії відповідача є протиправними, а постанова підлягає скасуванню як незаконна, оскільки вказане правопорушення він не вчиняв.

Зазначав, що був зупинений працівником поліції, який пред’явив вимогу показати посвідчення водія. Він надав поліцейському Е-посвідчення в електронному сервісі «Дія» в смартфоні, але поліцейський вимагав надати паперове посвідчення водія. Не зважаючи на це, працівник поліції виніс постанову про накладення штрафу за відсутність посвідчення водія.

Розглядаючи справу, районний суд підкреслив, що постановою Кабінету Міністрів України №956 від 23.10.2019 «Про реалізацію експериментального проекту щодо застосування електронного посвідчення водія» та електронного свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу» затверджено Порядок застосування електронного посвідчення водія та електронного свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.

У цьому Порядку під термінами електронне посвідчення водія (далі е-посвідчення) та електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (далі е-свідоцтво) слід розуміти цифрове відображення виданих особі національного посвідчення водія та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом), який забезпечує перехід за посиланням на відповідний підтвердний запис в електронних ресурсах єдиної інформаційної системи МВС.

Частиною 3 зазначеного Порядку визначено: особа, яка в установленому законодавством порядку отримала посвідчення водія та/або свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, має право замовити е-посвідчення та е-свідоцтво. Для замовлення е-посвідчення та/або е-свідоцтва така особа повинна завантажити на смартфон мобільний додаток Єдиного державного веб-порталу електронних послуг Дія та пройти електронну ідентифікацію.

  • Суд також зазначив, що згідно з частиною 4 Порядку: е-посвідчення та е-свідоцтво формуються засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка «Дія», на підставі відомостей про видані особі посвідчення водія та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, що містяться в єдиній інформаційній системі МВС.
  • З дослідженого в судовому засіданні відеозапису, наданого представником відповідача, також вбачається, що позивачем було пред`явлено е-посвідчення у додатку «Дія» на смартфоні.
  • Частиною 6 та 7 Порядку визначено, що Е-посвідчення та е-свідоцтво пред`являються власником транспортного засобу або особою, яка є належним користувачем транспортного засобу на смартфоні без додаткового пред`явлення посвідчення водія та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, виготовлених на бланках, а також документа, що посвідчує особу.
  • Поліцейський проводить перевірку достовірності пред`явлених особою е-посвідчення та е-свідоцтва за допомогою технічних засобів, зокрема з використанням унікального електронного ідентифікатора (QR-коду) та відомостей з єдиної інформаційної системи МВС.

Крім того, суд зазначив, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху» №1231-IX від 16.02.

2021 внесено зміни, зокрема, до Закону України «Про дорожній рух», у частині другій статті 16 якого абзаци другий і третій замінено п`ятьма абзацами такого змісту: «мати при собі посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб, а у випадках, передбачених законодавством, — поліс обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страховий сертифікат «Зелена картка»), пред`явити у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в посвідченні водія, реєстраційному документі на транспортний засіб, або пред`явити електронне посвідчення водія та електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов`язкового страхування у візуальній формі страхового поліса (на електронному або паперовому носії, або відображення інформації про його наявність в електронному свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу), а також інші документи, передбачені законодавством.

Наведене дає підстави для висновку, що позивач дотримався п.2.4 Правил дорожнього руху, а саме: на вимогу поліцейського пред’явити для перевірки посвідчення водія, ним у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України №956 від 23.10.2019 пред`явлено на смартфоні Е-посвідчення водія.

Також суд зазначив, що відповідачем не спростовано, що позивач пред`явив для ознайомлення інспектору поліції посвідчення водія відповідної категорії, скориставшись мобільним додатком Єдиного державного вебпорталу електронних послуг «Дія». Крім того, відповідачем не надано доказів того, що на момент пред`явлення позивачем посвідчення водія в електронному вигляді він не був зареєстрованим у мобільному додатку «Дія».

Суд скасував постанову, винесену у справі про адміністративне правопорушення, передбачене частиною першою статті 126 КУпАП відносно позивача та закрив провадження у справі про адміністративне правопорушення.

Не менш цікавим є рішення Хортицького районний суд м. Запоріжжя від 7 жовтня.

Суть справи № 337/3050/21 також полягала в тому, що водій не пред’явив посвідчення водія, страховий поліс обов’язкового страхування наземних транспортних засобів, чим порушив п.2.4.а Правил дорожнього руху.

У судовому засіданні водій наголошував, що пред’явив на вимогу поліцейського водійське посвідчення у мобільному додатку «Дія». Після чого звернувся за правовою допомогою до адвоката, який виїхав на місце складення постанови, але поліцейський не відреагував на цей факт.

Так, суд зазначив, що нагадав, що згідно ст.

268 КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

У відповідності до частини другої статті 271 КУпАП інтереси потерпілого може представляти представник – адвокат, інший фахівець у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи.

На думку суду, такі дії інспектора порушують права особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, і тим самим свідчать про порушення порядку розгляду справи про адміністративне правопорушення, що має наслідком скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення.

Крім того, суд дійшов висновку, що позивач дотримався п.2.4 Правил дорожнього руху, а саме на вимогу поліцейського пред`явити для перевірки посвідчення водія, ним у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України № 956 від 23 жовтня 2019 року пред`явлено на смартфоні Е-посвідчення водія.

Відповідачем не спростовано, що позивач пред`явив для ознайомлення інспектору поліції посвідчення водія відповідної категорії, скориставшись мобільним додатком Єдиного державного веб-порталу електронних послуг «Дія» та не подано жодного доказу того, що на момент пред`явлення позивачем посвідчення водія в електронному вигляді він не був зареєстрованим у мобільному додатку «Дія».

У даній справі суд також нагадав про постанову Кабміну №956 від 23.10 2019, та зазначив, що частиною 6 та 7 Порядку визначено, що Е-посвідчення та е-свідоцтво пред`являються власником транспортного засобу на смартфоні без додаткового пред`явлення посвідчення водія та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, виготовлених на бланках, а також документа, що посвідчує особу.

Зазначена вище постанова набрала чинності 29 листопада 2019 року та опублікована в газеті «Урядовому кур`єр» № 230 від 29 листопада 2019 року.

Таким чином, позивачем дотримано вимоги п.2.4 Правил дорожнього руху, а саме на вимогу поліцейського пред`явити для перевірки посвідчення водія ним у відповідності до постанови КМУ № 956 від 23.10.2019 року пред`явлено на смартфоні Е-посвідчення водія.

Суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, а постанова у справі про адміністративне правопорушення про притягнення особи до адміністративної відповідальності та накладення стягнення за ч. 1 ст. 126 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі 425,00 гривень підлягає скасуванню, а справа про адміністративне правопорушення — закриттю.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ,а також на нашу сторінку у

Суд визначив коли водій не зобов’язаний пред’являти посвідчення поліцейському

Верховний Суд постановив, що поліцейський не має права вимагати у водія посвідчення, якщо у нього немає доказів про правопорушення. 

Читайте также:  Милиционерам пересчитают пенсии - решение Верховного Суда

Відповідного висновку дійшла колегія суддів Касаційного адміністративного суду (КАС) у справі від 15 березня 2019 року № 686/11314/17.

Що сталося: правоохоронець виписав штраф водієві за непред’явлення документіву розмірі 425 гривень. На думку останнього, ПДР він не порушував, а тому не був зобов’язаний виконувати вимогу представника поліції.

Позиція суду: Оскільки патрульний не задокументував і не довів факт порушення ПДР, Верховний Суд вважає вимогу щодо пред’явлення водієм посвідчення неправомірною.

Ключові висновки КАС:

  • поліцейський має право вимагати у водія пред’явлення документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, якщо існує достатньо підстав вважати, що така особа вчинила або має намір вчинити правопорушення (одна із вичерпного переліку підстав);
  • у разі, якщо поліцейським належним чином не задокументовано факту порушення особою Правил дорожнього руху, вимоги відповідної посадової особи про пред’явлення водієм документів в тому числі реєстраційного документу на транспортний засіб є неправомірними.
  • зазначене свідчить про відсутність належних та допустимих доказів вчинення водієм адміністративного правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 126 КУпАП.

З повним текстом постанови КАС ВС від 15.03.2019 № 686/11314/17 (К/9901/15541/18) можна ознайомитися в Реєстрі.

  • Нагадаємо, що Закон України “Про Національну поліцію” містить вичерпний перелік підстав зупинення транспортного засобу. Згідно зі статтею 35 зазначеного документа поліцейський може зупиняти транспортні засоби у разі:
  • 1) якщо водій порушив Правила дорожнього руху;
  • 2) якщо є очевидні ознаки, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу;
  • 3) якщо є інформація, що свідчить про причетність водія або пасажирів транспортного засобу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, або якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб чи вантаж можуть бути об’єктом чи знаряддям учинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення;
  • 4) якщо транспортний засіб перебуває в розшуку;
  • 5) якщо необхідно здійснити опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути;
  • 6) якщо необхідно залучити водія транспортного засобу до надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або поліцейським або як свідка під час оформлення протоколів про адміністративні правопорушення чи матеріалів дорожньо-транспортних пригод;
  • 7) якщо уповноважений орган державної влади прийняв рішення про обмеження чи заборону руху;
  • 8) якщо спосіб закріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;
  • 9) порушення порядку визначення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв;
  • 10) якщо зупинка транспортного засобу, який зареєстрований в іншій країні, здійснюється з метою виявлення його передачі у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту.
  • У той же час поліцейський зобов’язаний зупиняти транспортні засоби у разі:
  • 1) якщо є інформація, що свідчить про порушення власником транспортного засобу митних правил, виявлені органами доходів і зборів відповідно до Митного кодексу України, а саме: порушення строків тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту іншого транспортного засобу особистого користування, використання такого транспортного засобу для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні, розкомплектування чи передачу у володіння, користування або розпорядження такого транспортного засобу особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту;
  • 2) якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб, який зареєстрований в іншій країні, не зареєстрований в Україні у встановлені законодавством строки чи перебуває на території України з порушенням строків тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту, чи використовується для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні, чи переданий у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту.

3. Поліцейський зобов’язаний поінформувати водія про конкретну причину зупинення ним транспортного засобу з детальним описом підстави зупинки, визначеної у цій статті.

Нагадаємо, що в Україні запрацював Електронний кабінет водія.

Стаття 32. Перевірка документів особи — Закони

  • 1. Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у таких випадках:
  • 1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
  • 2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
  • 3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;
  • 4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;
  • 5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
  • 6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.
  1. КОМЕНТАР від ресурсу «ПРОТОКОЛ»: 
  2. Аналізуйте судовий акт: Якщо поліцейський належним чином не зафіксував факту порушення особою ПДР, вимоги про пред’явлення водієм документів є неправомірними (П’ятий апеляційний адміністративний суд у справі № 473/1404/20 від 20 листопада 2020 р.)
  3. Поширеною є ситуація, коли поліція зупиняє транспортний засіб з метою перевірки наявності у водія відповідних документів на автомобіль, відсутності порушень Правил дорожнього руху тощо.
  4. Дана ситуація часом зводиться до того, що інспектор поліції штучно «шукає» порушення водієм Правил дорожнього руху, а не виконує превентивну функцію поліції.
  5. Нижче апеляційний суд вказав свою позицію в такій категорії справ, а саме зазначив, що поліцейський має право вимагати у водія пред’явлення документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, якщо існує достатньо підстав вважати, що така особа вчинила або має намір вчинити правопорушення та безпосередньо при оформленні дорожньо-транспортної пригоди.

Фабула судового акту: Інспектором патрульної поліції винесено постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі у вигляді штрафу. Так, у постанові зазначено, що позивач керував транспортним засобом без чинного страхового поліса, чим порушив п. 2.1.1 Правил дорожнього руху, чим скоїв правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 126 КпАП України.

Причиною зупинки автомобіля позивача стало нібито інше порушення Правил дорожнього руху, а саме те, що водій здійснив обгін іншого транспортного засобу на пішохідному переході, чим порушив п.14.6 в) ПДР України – однак докази вчинення останнього не зафіксовано.

Водночас, пунктом 2 ч.1 ст. 32 Закону України «Про Національну поліцію» вказано, що поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення.

Так, п.п.1, 3 ч.1 ст.

35 цього Закону визначено, що поліцейський може зупиняти транспортні засоби у разі, якщо водій порушив Правила дорожнього руху або якщо є інформація, що свідчить про причетність водія або пасажирів транспортного засобу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, або якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб чи вантаж можуть бути об`єктом чи знаряддям учинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення тощо.

Частиною другою цієї ж статті передбачено, що поліцейський зобов`язаний поінформувати водія про конкретну причину зупинення ним транспортного засобу з детальним описом підстави зупинки, визначеної у цій статті.

Таким чином, апеляційний суд зробив висновок у даній справі, що зважаючи на той факт, що поліцейський належним чином не зафіксував факту порушення особою Правил дорожнього руху, вимоги відповідної посадової особи про пред’явлення водієм документів, в тому числі страхового полісу є неправомірними.

Окремо варто зауважити, що раніше Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 127/19283/17 від 25.09.

2019 зробив протилежний висновок із зазначеного питання, вказавши, що притягнення особи до відповідальності та накладення стягнення лише за ч. 1 ст.

126 КпАП України за одне правопорушення з числа вчинених, є обґрунтованим, навіть коли факт невиконання інших пунктів Правил дорожнього руху не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.

Верховний Суд наголосив, що право органів Національної поліції перевіряти наявність посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб кореспондується із обов’язком водія мати при собі та на вимогу працівника поліції пред’явити такі документи.

Порядок заміни посвідчення водія | Новини | Баштанська міська територіальна громада

Відповідно до ст. 15 Закону України «Про Дорожній рух» кожний громадянин, який досяг визначеного цим законом віку, не має медичних протипоказань та пройшов повний курс навчання за відповідними програмами, може в установленому порядку отримати право на керування транспортними засобами відповідної категорії.

  • Право на керування транспортними засобами відповідної категорії підтверджується посвідченням водія транспортного засобу з установленим терміном дії.
  • На території України відповідно до Конвенції про дорожній рух діють національні та міжнародні посвідчення водія.
  • Порядок видачі, обміну та встановлення терміну дії таких посвідчень визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до «Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортних засобів» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 травня 1993 року , яке є обов'язковим для всіх підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, особи допускаються до керування транспортними засобами за наявності у них національного посвідчення водія України на право керування транспортними засобами відповідної категорії.
  • Національне посвідчення водія України на право керування транспортними засобами відповідної категорії дійсне протягом 30 років з дати його видачі.
  • Посвідчення водія, видане особі вперше, дійсне протягом двох років з дня його видачі з обмеженим правом керування транспортним засобом.
  • Посвідченням водія, виданим вперше, є документ, що підтверджує право його власника на керування транспортним засобом, отриманий після проходження особою, яка раніше не мала посвідчення водія або яка була позбавлена права на керування транспортним засобом чи здійснила обмін посвідчення водія протягом двох років з дати його видачі, медичного огляду в порядку, встановленому МОЗ, а також підготовки відповідно до планів і програм та після складення теоретичного і практичного іспитів у територіальних органах з надання сервісних послуг МВС.
  • Підстави заміни посвідчення водія
  • Так відповідно до «Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами», заміна водійських прав проводиться в таких випадках:
  • заміна першого водійського посвідчення, виданого на 2 роки;
  • посвідчення непридатне для використання (зіпсовано, не читаються записи);
  • змінені особисті дані власника (прізвище, ім’я та по батькові);
  • відкриття іншої категорії водійських прав;
  • отримання посвідчення нового зразка;
  • права були втрачені або вкрадені.

Куди звертатися?

До сервісного центру МВС або Центру надання адміністартивних послуг. Обмін посвідчення водія проводиться незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування особи.

Які документи необхідні для заміни посвідчення водія?

У випадку непридатності посвідчення водія до використання, в тому числі з причини пошкодження або неможливості прочитати написи, проводиться заміна на нове посвідчення. При отриманні нових водійських прав старе посвідчення вилучається та надаються:

  • паспорта громадянина України (у разі надання ID-картки без наявних у безконтактному електронному носії відомостей про реєстрацію місця проживання разом надається довідка про реєстрацію місця проживання особи) або документ, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство або спеціальний статус (в якому зазначено відомості про реєстрацію місця проживання);
  • копії довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків ;
  • посвідчення водія;
  • медичної довідки встановленого зразка.

Обмін посвідчення водія у зв’язку із зміною особистих даних (прізвище, ім’я та по батькові) проводиться на підставі документа, що підтверджує таку зміну.

Оформлення та видача посвідчення водія з отриманням права на керування транспортними засобами іншої категорії здійснюється при подачі наступного пакета документів:

  • заява встановленого зразка (заповнюється в ТСЦ),
  • український паспорт або документ, що засвідчує особу і громадянство,
  • копія довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків,
  • документ, що підтверджує керування транспортними засобами (при необхідності),
  • медична довідка про придатність до керування транспортним засобом,
  • свідоцтво про закінчення курсів з підготовки, перепідготовки водіїв,
  • оригінал і ксерокопії документів про зміну П.І.Б. (в разі їх заміни),
  • довідка про проходження 20-годинного курсу навчання,
  • квитанції про оплату збору,
  • водійське посвідчення.

При втраті водійських прав потрібно повідомити сервісний центр МВС, а в разі крадіжки посвідчення — управління Національної поліції.

Після звернення співробітниками ТСЦ буде проведена перевірка факту видачі раніше водійських прав.

Якщо ніяких порушень виявлено не буде, протягом п’яти робочих днів буде оформлено і видано нове посвідчення водія. Для відновлення водійських прав в Україні необхідний наступний набір документів:

  • паспорт та ідентифікаційний код,
  • довідка з поліції (в разі крадіжки),
  • медична довідка.

Міжнародне посвідчення водія

Посвідчення водія, що належить особі, яка переїжджає на постійне місце проживання в Україну, дійсне на території України протягом 60 днів з дати видачі органами та підрозділами ДМС документів на постійне проживання в Україні і після цього підлягає заміні.

Заміна таких посвідчень проводиться після проходження особою медичного огляду та складення теоретичного і практичного іспитів ( п. 30 Постанови Кабінету Міністрів України від 08.05.

1993 № 340 «Про затвердження Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами»)

  1. Видані громадянам України за кордоном міжнародні посвідчення та посвідчення водія іноземної держави, які відповідають вимогам Конвенції про дорожній рух 1968 року, підлягають обміну на національні посвідчення згідно з пунктом 25 Положення за умови, що зазначені громадяни України постійно проживають на території України.
  2. Міжнародне посвідчення водія видається на підставі національного посвідчення водія, паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон сервісним центром МВС за заявою особи.
  3. Міжнародне посвідчення водія видається без складання іспитів на підставі національного посвідчення водія, терміном дії на 3 роки. Для отримання міжнародного посвідчення водія необхідно звернутись до територіального сервісного центру МВС незалежно від місця реєстрації та надати наступні документи:
  • пред’явити адміністратору на місці оригінал національного посвідчення водія,
  • паспорт громадянина України,
  • паспорт громадянина України для виїзду за кордон,
  • фотокартку розміром 3,5х4,5 см на матовому папері.

Отримати консультацію з правових питань можна у Миколаївському місцевому центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги, який працює за адресою: 54056, м. Миколаїв, вул. Космонавтів, 61, тел. (0512) 44-54-60, 44-54-61

Перейти на офіційну сторінку на

Які документи посвідчують особу та хто може їх перевіряти | Безоплатна правова допомога

У період карантину, який продовжено до 11 травня 2020 року, знаходитися на вулицях без документів, що посвідчують особу, у період карантину заборонено.

Які документи посвідчують особу? Хто має право вимагати у людини паспорт? Чи має право поліцейський вилучати документ, який людина йому пред’являє? На ці та інші запитання відповідає Марія Николаїшин, директор Стрийського місцевого центру з надання БВПД.  

  • Які документи посвідчують особу?
  • У статті 13 Закону України “Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус”  вказано на те, що  документи, які посвідчують особу, залежно від їх функціонального призначення поділяються на два види: документи, що посвідчують особу й підтверджують громадянство України та документи, що посвідчують особу й підтверджують її спеціальний статус.
  • документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України:
  • паспорт громадянина України;
  • паспорт громадянина України для виїзду за кордон;
  • дипломатичний паспорт України;
  • службовий паспорт України;
  • посвідчення особи моряка;
  • посвідчення члена екіпажу;
  • посвідчення особи на повернення в Україну;
  • тимчасове посвідчення громадянина України;

документи, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус:

  • посвідчення водія;
  • посвідчення особи без громадянства для виїзду за кордон;
  • посвідка на постійне проживання;
  • посвідка на тимчасове проживання;
  • картка мігранта;
  • посвідчення біженця;
  • проїзний документ біженця;
  • посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту;
  • проїзний документ особи, якій надано додатковий захист.

Чи обов’язково у період карантину носити з собою документи?

Обов’язково. Відповідно до змін, що внесені до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України  гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої  коронавірусом SARS-CoV-2» знаходитися на вулицях без документів, що посвідчують особу, у період карантину заборонено.

Хто має право вимагати в людини посвідчення особи?

Перелік суб’єктів, які мають право перевіряти документи, що  посвідчують особу, є дуже широким.

Розпочнемо з того, що здійснювати перевірку документів особи має право поліцейський. При чому, він  не має права вилучати  документ, який пред’являє йому особа, у тому числі, й паспорт.

  1. За яких обставин поліцейський може вимагати в особи пред’явити документи?
  2. У статті 32 Закону України «Про Національну поліцію» чітко окреслено умови, коли поліцейський  має право вимагати в людини документи, що посвідчують особу, та/або документи, що підтверджують відповідне право особи.
  3. Це можливе лише за таких обставин:
  4. –  якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, котра перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
  5. – якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
  6. – якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;
  7. – якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;
  8. – якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
  9. – якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.
  10. Який порядок поведінки поліцейського під час з’ясування особи?

Коли працівник поліції звертається до особи, він зобов’язаний назвати своє прізвище, посаду, спеціальне звання. Поліцейський також зобов’язаний  пред’явити службове посвідчення, на вимогу особи. При цьому він надає можливість ознайомитися з викладеною у посвідченні інформацією, не випускаючи його з рук.

  • Чи має право поліцейський вилучати документ, що посвідчує особу, який людина йому пред’являє? 
  • Працівник поліції не має права вилучати  документ, який пред’являє йому особа, у тому числі, й паспорт.
  • Коли ще слід пред’являти документ, який посвідчує особу й громадянство?

Звертаємо увагу, що багатьма нормативно-правовими актами України передбачено обов’язкове пред’явлення паспорта громадянина України.

Це і не дивно, адже у Положенні про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року N 2503-XII зазначено, що паспорт громадянина України  є  документом,  що  посвідчує особу власника та підтверджує  громадянство  України.

  Він  є дійсним   для   укладання   цивільно-правових   угод,   здійснення банківських  операцій,  оформлення  доручень  іншим   особам   для представництва перед третьою особою  лише  на  території  України.

  1. У сімейних відносинах без паспорта – ніяк
  2. Документ, який посвідчує особу та громадянство – паспорт громадянина України – необхідний під час регулювання сімейних відносин.
  3. У частині четвертій статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» передбачено, що для державної реєстрації актів цивільного стану подається разом з іншими документами паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця заявника.
  4. Отож, до органів реєстрації цивільного стану (ДРАЦС) паспорт подається для: укладення шлюбу, реєстрації народження дитини, зміни імені, розірвання шлюбу та отримання свідоцтва про смерть.

Окрім того,  копію паспорта надають разом із необхідними документами, а його оригінал пред’являють органу опіки й піклування під час влаштування дитини-сироти чи дитини, позбавленої батьківського піклування у сім’ю, а саме: усиновлення дитини, створення прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу, оформлення опіки/піклування над дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування. Про це сказано у пункті сороковому Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 866 від 24.09.2008 року.

В яких випадках нотаріусу надається паспорт?

Нотаріусу надається паспорт під час посвідчення будь-яких правочинів: при оформленні заповіту, договору дарування, договору довічного утримання, договору купівлі-продажу тощо.

А також при вчиненні інших нотаріальних дій, зокрема, видачі: свідоцтва про право на спадщину, свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя, свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів),  дублікатів нотаріальних документів, що зберігаються у справах нотаріуса.

Коли у банках вимагають документ, що посвідчує особу 

Для здійснення банківського обслуговування необхідно пред’являти паспорт або  ж інший документ, що посвідчує особу та відповідно до законодавства України може бути використаний на території України для укладення правочинів. Це, зокрема, вказано у пункті 27 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Правління Національного банку України 29.12.2017 № 148.

Роботодавець має право вимагати документ

Також при укладенні трудового договору громадянин зобов’язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу. Це передбачено у статті 24 Кодексу законів про працю України.

  • Документ, який посвідчує особу, потрібен під час виборів
  • Звичайно, у сфері виборчих правовідносин наявність документа, який підтверджує особу та громадянство виборця, є вкрай необхідною передумовою для реалізації гарантованого Конституцією України права голосу.
  • До документів, які підтверджують особу та громадянство виборця, як зазначено у статті 8 Виборчого кодексу України, належать:
  • –  паспорт громадянина України (у вигляді паспортної книжечки або картки);
  • – тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України);
  • – картка (довідка) установи кримінально-виконавчої системи, що повинна містити: прізвище, ім’я, по батькові, число, місяць, рік народження, громадянство, фотографію особи, підпис керівника та печатку установи (для осіб, які перебувають в установах кримінально-виконавчої системи);
  • – військовий квиток (для військовослужбовців строкової служби).
  • А для виборців, які голосуватимуть на закордонних виборчих дільницях й на спеціальних виборчих дільницях, утворених на суднах, що перебувають у плаванні під Державним Прапором України, та на полярній станції України, підставою для видачі виборчого бюлетеня визначено один із таких документів:
  • – паспорт громадянина України для виїзду за кордон;
  • – дипломатичний паспорт;
  • – службовий паспорт.
  • На чию ще вимогу слід пред’являти документ, який посвідчує особу?
  • Документи слід пред’являти на вимогу посадових осіб органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у випадках, передбачених законодавством, під час звернення до них, а також особам, уповноваженим на складання протоколів про адміністративні правопорушення під час їх складання,  у суді,  у військкоматі при встановленні військовозобов’язані особи, при перетині державного кордону, при оформленні митних документів та у інших випадках.

Пред’явив посвідчення водія з «Дії» та отримав штраф — ДОРОЖНІЙ АДВОКАТ

До суду надійшов позов водія на постанову поліції про порушення ПДР. У оскаржуваній постанові було вказано: «Водій не мав при собі посвідчення водія на право керування, чим порушив п. 2.1.а ПДР».

Даною постановою на водія накладено штраф на підставі ч.1 ст.126 КУпАП. Дана норма передбачає штраф 425 грн за непред’явлення водієм документів на право керування.

У позові водій зазначив, що «паперових» документів на право керування він з собою не мав. Оскільки дані документи містяться у додатку «Дія» на його смартфоні в електронному вигляді, то вважає, що «паперові» документи мати з собою не потрібно.

Вказував, що пред’явлення документів у електронному форматі в додатку «Дія» є рівноцінним пред’явленню «паперових» документів. При цьому, наголошував, що на місці зупинки працівники поліції вимагали пред’явлення саме «паперових» документів.

Дослідивши матеріали справи суд з’ясував, що водієм були пред’явлені документи зі смартфона у додатку «Дія» в електронному вигляді. Додатково суд пересвідчився, що водій зареєстрований у даному додатку, в якому містяться дані документи в електронному форматі.

За результатами розгляду справи суд погодився, що такими діями водій не порушив Правил. А навпаки, діяв відповідно до закону.

З урахуванням зазначеного, суд зробив висновок, що водієм дотримано вимоги п.2.4 ПДР. А саме на вимогу поліцейського пред`явити для перевірки посвідчення водія, водієм відповідно до постанови КМУ №956 від 23.10.2019 пред`явлено на смартфоні Е-посвідчення водія. Що відповідає закону. Як наслідок, суд скасував неправомірний штраф поліції (Справа № 215/5828/20).

Отже, водій не зобов’язаний мати при собі документів на право керування у «паперовому» вигляді. Такі документи водій має право пред’явити в електронному вигляді з додатку «Дія».

При цьому вимога працівників поліції мати при собі «паперові» документи на право керування не відповідає закону.

Щоб отримувати корисні юридичні консультації безпосередньо на свій мобільний телефон, приєднуйтесь до нас на каналі Telegram.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ссылка на основную публикацию