Зразки договорів. у даному розділі ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які вам потрібні

01 січня 2020 Стане у пригоді для: Підприємці

Розібрали, як правильно оформити працівника й не боятися зустрічі з перевіряючими з Держпраці.

Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібні

Ліміти на працівників

На спрощеній системі наймати працівників можуть тільки підприємці 2–3-ї груп.

Група ЄП/ Система оподаткування Кількість працівників
1-а група заборонено наймати працівників
2-а група не більше 10 осіб
3-я група без обмежень
загальна система без обмежень

Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібніГрупи єдиного податку для ФОП

Трудовий договір

  • Якщо вам потрібен фахівець, який на постійній основі виконуватиме певні обов'язки, — продавець у магазин, бариста в кав'ярню, менеджер тощо — укладіть з ним трудовий договір.
  • Для виконання конкретного завдання, обмеженого в часі, достатньо підписати договір цивільно-правового характеру, наприклад, для спеціаліста з монтажних робіт, достатньо підписати договір цивільно-правового характеру.
  • Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібніОформлення працівників: продавці, офіціанти, менеджери, дизайнери, прибиральники

Трудовий договір укладається письмово, у ньому ви прописуєте обов'язки і права працівника й ваші як роботодавця. Один екземпляр залишаєте в себе, другий віддаєте працівнику.

Реєструвати трудовий договір у податковій чи центрі зайнятості не треба.

За шаблон можна взяти форму договору з Наказу № 260. Видаліть із тексту згадки про центр зайнятості, реєстрацію договору й додайте інформацію про посаду, розмір зарплати, опишіть роботу, графік і вихідні, тривалість відпустки й випробувального терміну.

  1. Трудовий договір (зразок)
  2. Більше нюансів пропишете — легше буде довести порушення працівником умов трудового договору, якщо вирішите його звільнити.
  3. Але не переборщіть: у договорі не повинно бути пунктів, які порушують трудове законодавство, наприклад що працювати треба без вихідних.

Кроки підприємця для оформлення працівника

Трудовий договір укладають на підставі заяви претендента про прийняття на роботу, в ній він пише дату початку роботи й посаду. Якщо такої заяви у вас немає, не біда: свій намір працювати у вас працівник підтвердив, коли підписав договір.

Ось список документів, які треба взяти у працівника:

  • паспорт або інший документ для посвідчення особи;
  • РНОКППРеєстраційний номер облікової картки платника податків. У працівника може й не бути податкового номера, якщо він відмовився від його отримання через релігійні переконання, в такому випадку вистачить серії та номера паспорта;
  • трудова книжка, якщо людина працюватиме у вас за основним місцем роботи.

Ви можете попросити працівника принести диплом, сертифікат або інший документ про освіту, якщо робота вимагає спеціальних знань.

Також можуть знадобитися:

  • довідка про стан здоров'я, якщо працювати доведеться в шкідливих і небезпечних для здоров'я умовах, співробітник має пройти медогляд;
  • пільговики, інваліди, батьки неповнолітніх дітей або дітей-інвалідів повинні надати документи, що підтверджують право на пільги;
  • інші документи, в т. ч. військовий квиток для військовозобов'язаних, приписне свідоцтво для призовників для ведення військового обліку, довідка про звільнення для звільнених з колоній і в'язниць.
  • Трудовий договір буває строковим і безстроковим: строковий трудовий договір укладають на певний строк або на час виконання роботи, а безстроковий — на невизначений строк.
  • Договір почне діяти після того, як оформите наказ (розпорядження) про прийняття на роботу і повідомите податкову, що у вас з'явився працівник.
  • Ці документи вбережуть вас від штрафів, якщо Держпраці прийде з перевіркою.
  • Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібніУмова про неоплачувану відпустку в трудовому договорі

Розпорядження про прийняття на роботу

Оформляти розпорядження або наказ обов'язковоЗгідно ч. 3 ст. 24 КЗпП (лист Мінсоцполітики від 30.03.2015р. № 191/06/187-15). (ч. 3 ст. 24 КЗпП), у ньому треба вказати дату початку трудових відносин, посаду, підставу (трудовий договір). Дата в наказі — напередодні виходу співробітника на роботу.

Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібніПовідомлення податкової про прийняття працівника

Повідомлення треба подати до податкової, де перебуваєте на обліку як підприємець (форма затверджена Постановою № 413). Зробити це треба до того, як співробітник приступить до роботи.

Подати повідомлення можна: через онлайн-сервіси, кабінет платника, підписавши документ ЕЦПЕлектронний цифровий підпис віднести особисто на папері разом з електронною копією. Втім, на папері повідомлення подають, якщо трудові договори уклали максимум із п'ятьма працівниками.

  1. Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібніПовідомлення в податкову про прийняття працівника
  2. Не забудьте проставити дату і кількість заповнених рядків, вона має відповідати кількості працівників.
  3. Важливо, щоб збігалися дати початку роботи в повідомленні, трудовому договорі та наказі про прийняття на роботу.

Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібніТрудовий договір можна оформити в будь-який час до виходу працівника, і це не вплине на дату початку роботи. А ось наказ про прийняття на роботу маєте оформити хоча б за день до початку роботи. Адже роботодавець повинен ще встигнути повідомити ДФСДержавна фіскальна служба, що в нього з'явився новий працівник.

Записи в трудову книжку

Якщо приймаєте співробітника на основне місце роботи і він трудиться більше п'яти днів, потрібно заповнити його трудовуЯк підприємці заповнюють трудові книжки працівників, описано в п. 2.21-1 Інструкції № 58, але цей пункт не приведений у відповідність до КЗпП. .

У графі 3 без номера і дати напишіть заголовок — повну назву ФОПФізична особа — підприємець, а вже далі записуємо інформацію:

  • графа 1 — порядковий номер запису в трудовій;
  • графа 2 — дата, з якої працівник приступив до роботи, повинна збігатися з датами в наказі і трудовому договорі;
  • графа 3 — назва посади/роботи, розряд (клас, категорія), цех або відділ, наприклад «Прийнятий на посаду спеціаліста з продажу»;
  • графа 4 — номер і дату наказу про прийняття на роботу.

Ставите під цією інформацією свій підпис.

Назва роботи, посада, професія працівника в трудовій книжці повинні відповідати даним у Класифікаторі професій ДК 003:2010 Класифікатор професій. Назви професій з класифікатора роботодавці вносять в трудовий договір і трудову книжку працівника..

Податки і звітність за працівників

За законом ви зобов'язані платити працівникові зарплату не менше від мінімальної — у 2020 році це 4723 грн на місяць. Якщо прийняли особу на неповний робочий день, зарплата розраховується пропорційно до відпрацьованого часу.

  • Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібніУ скільки ФОП обійдеться співробітник у 2020 році
  • Ви як роботодавець є податковим агентом своїх працівників і повинні платити за них податки.
  • Із зарплати працівника в 2020 році треба утримати податки: 18% ПДФОПодаток на доходи фізичних осіб та 1,5% військового збору й перерахувати ці гроші в бюджет.
  • Ось приклад.
  • Із зарплати 4723 грн утримується:

ПДФО — 850,14 грн + військовий збір — 70,85 грн. = 751,14 грн.

На руки працівник отримає 3802,01 грн.

За рахунок грошей підприємця треба сплатити єдиний соціальний внесок. Ставка — 22% від зарплати.

Якщо працівнику нарахована мінімальна зарплата в 2020 році це — 4723 грн, ЄСВЄдиний соціальний внесок дорівнює 1039,06 грн.

Єдиний соцвнесок сплачується в день виплати зарплати. ПДФО й ВЗВійськовий збір — під час отримання в банку грошей на виплату або при перерахуванні грошей на зарплатну карту працівника. Якщо платите зарплату готівкою з виручки, то перерахувати ПДФО й ВЗ можна протягом трьох днів.

  1. За працівників вам треба подавати два звіти.
  2. Податковий розрахунок за формою № 1ДФ, де ви звітуєте з ПДФО й ВЗ, подавати слід раз на квартал, протягом 40 днів після його закінчення.
  3. Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібніРозрахунок № 1ДФ: коли подавати і як заповнити
  4. Звіт з ЄСВ № Д4 — щомісяця, протягом 20 днів після закінчення звітного місяця.

Штрафи за неоформлених працівників

За неоформлених працівників добряче штрафують. Допуск до роботи особи без оформлення трудового договору й за виплату зарплати «в конверті»:

  • за перше порушення до ФОП-єдинників — письмове попередження;
  • до ФОП на ЗС і 4-й групі ЄП — 10 мінімалок, 47230 грн у 2020 році.

За повторне порушення протягом двох років штарф — 141690 грн30 мінімальних зарплат за одного неоформленого працівника. 

А ще будуть адмінштрафи:

  • від 8,5 тис. до 17 тис. грн, якщо попалися вперше;
  • від 17 тис. до 34 тис. грн за повторне порушення протягом року, за яке до ФОП вже застосовували штрафні санкції (ст. 41 КпАП).

Правда Верховний суд вважає, що неправомірно штрафувати роботодавця за допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору відразу за двома статтями — ч. 2 ст. 265 КЗпП і ч. 3 ст. 41 КпАП (постанова ВС/КАС від 21.12.2018 у справі № 814/2156/16).

Трапляється, що підприємець не допускає перевіряючих з Держпраці, за таку відчайдушність теж штрафують — на 75568 грн в 2020 році (це 16 мінімалок). 

Якщо інспектор прийшов не шукати неоформлених працівників, а перевіряти, як дотримуєтеся трудового законодавства, а ви не допустили його до перевірки, вас оштрафують на три мінімальні зарплати — 14169 грнТри мінімальні зарплати..

Не подали повідомлення про прийом працівника у податкову або не склали письмовий договір:

  • фінансовий штраф — 4723 грн (абз. 5 ч. 2 ст. 265 КЗпП). Фінансові штрафи накладає інспектор Держпраці, а розмір визначає суд на підставі протоколу інспектора;
  • адмінштраф за відсутність договору — від 340 до 850 грн;
  • за те, що не повідомили ДПСДержавна податкова служба, оштрафують на 510–1700 грн.
Читайте также:  Строкань: Проти клієнта було відкрито фіктивні кримінальні провадження,  щодо мене -  ініційовано скаргу в КДКА.

А ще підприємці часто не хочуть оформляти трудовий договір і укладають із працівником договори цивільно-правового характеру. Повідомлення до податкової в цьому випадку подавати не треба. За договором ЦПХДоговір цивільно-правового характеру виконавець отримує винагороду за результат, а не зарплату за процес роботи. І це два різні договори.

Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібніДоговори ЦПХ з фізичними особами

Договір ЦПХ не варто укладати, якщо працівник працює у вас на постійній основі: під час перевірки його можуть перекваліфікувати в трудовий, а вас оштрафують і донарахують податки.

Договір зразок . У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору

Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібні

Договір — це найпоширеніший  вид угод. Договір являє собою угоду двох або декількох осіб про встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов'язків. Будь-який договір складається із вступної частини (преамбули) і умов, які можна поділити на три групи: істотні, звичайні та інші. Увага! Представлені на сайті форми й тексти договорів — усього лише зразки і їх не можна використати без доробки щодо кожного конкретного випадку!

Вашій увазі представлені різні приклади договорів, найбільше часто використовуваних у сучасних правовідносинах.

У наш час, договір є невід'ємною частиною в регулюванні відносин між різними сторонами, і є,  чи ледве не єдиним гарантом забезпечення безпеки будь-якої особи, як юридичної, так і фізичної.

Складання договору — це дуже відповідальний процес, який повинен відповідати всім вимогам сучасного ринку, тому пам’ятайте, що від його грамотного складання залежить дуже багато чого.

Infonarium
океан информации
  • Выборы на Украине: майдан умер, да здравствует майдан Вот и завершились выборы президента Украины. Они стали крахом режима П. Порошенко, но стали ли они крахом идей режима Порошенко? …
  • Возможный роспуск Рады, «нормандский формат» и встречи с мировыми лидерами: Первые политические события Зеленского Президентские выборы в Украине подходят к концу, и имя будущего президента почти не вызывает сомнений. По результатам обработки 99,81% электронных …
  • Народовластие в «Стране мечты»: Предвыборная программа Владимира Зеленского По словам Владимира Зеленского, на сегодняшний день Украина нуждается не просто в новых лицах, а в новых идеях. Рассмотрим детальнее, …
  • Поражение Порошенко: Франкенштейн убил своего создателя Все-таки Порошенко проиграл с разгромным, просто позорным счетом. Итоговый отрыв Зеленского будет троекратен, как и предсказывали опросы. А ведь еще …
  • С преЗЕдентом, Украина! Сокрушительный крах Порошенко – это крах киевского режима и его западных покровителей Выборы на Украине состоялись. Бюллетени посчитаны, итоговые протоколы …

Лист-нагадування. Зразки листів-нагадувань

Зразки договорів. У даному розділі Ви завжди зможете знайти шаблон договору та форми, які Вам потрібні

Лист-нагадування — форма кореспонденції офіційного листування, що використовується в ситуаціях, коли фізична або юридична особа в силу якихось обставин не зуміла виконати прийняті зобов’язання, тим самим порушивши укладені угоди. Іноді лист-нагадування може просто нести в собі інформацію про наближення якоїсь дати, події, заходу.

Зазвичай написанню листа-нагадування передують спроби домовитися в усній формі при особистих зустрічах чи телефонних переговорах. В результаті проведених таких дій лист буде не тільки нагадуванням, але і доказом попередньо здійснених дій, фіксації фактів порушення обов’язків, норм або правил.

Для оформлення листа-нагадування немає чітких вимог, встановленого зразка або форми, тому він може складатися в довільному вигляді. Проте є загальні стандарти оформлення офіційної кореспонденції, яких необхідно дотримуватися.

Лист доцільно складати на фірмовому бланку компанії, де вже вказані необхідні реквізити: повна назва і код установи, юридична адреса та поштовий індекс, контактний телефон, e-mail, факс та інша інформація.

Назва документа пишеться з нового рядка посередині і має відповідати смисловому змісту тексту листа: нагадування про наближення строку оплати, наслідки зриву доставки, порушення умови договору, про закінчення строку погашення заборгованості тощо.

Звернення до одержувача традиційно включає в себе прізвище, ім’я та по батькові з прикметником «шановний», а якщо ці дані невідомі, звертаються за посадою: «Шановний Олег Миколайович», «Шановний пан Ільїн!», «Шановний директор ТОВ «Букініст!».

У вступній частині зазвичай формулюють причину і цілі звернення до адресата, посилання на факти і документи, порушені одержувачем. Така преамбула повинна підвести відповідача до чіткого розуміння змісту листа.

Ця частина може бути розгорнутою або складатися лише з декількох речень.

У цих випадках зазвичай використовують фрази-кліше: вважаємо за необхідне сповістити вас, нагадуємо про закінчення термінів надання, змушені довести до відома, звертаємо Вашу увагу та ін.

Основна частина складається з опису висунутих відправником вимог і нагадувань обов’язків одержувача, пропозиції виконати умови договору.

При цьому вживають стандартні ділові вирази: наполягаємо на отриманні, наполегливо просимо тощо. Необхідні розміри грошових виплат вказуються цифрами та прописом.

Рекомендується визначити терміни виконання зобов’язань (конкретну дату також вказати прописом).

В листі можна вказати дії, які можуть бути застосовані для вирішення проблеми, якщо не буде знайдений компроміс: інакше ми залишаємо за собою право, в іншому випадку ми не беремо на себе відповідальність тощо.

Наприкінці листа вживається ввічлива фраза етики: завжди раді надати потрібну послугу, будемо вдячні за швидку відповідь, сподіваємося на Ваше розуміння, з повагою і т.д.

Візується лист підписом відправника із зазначенням його прізвища та ініціалів, посади та дати. При необхідності засвідчується печаткою.

Лист-нагадування реєструється в журналі реєстрації вихідної документації установи.

Стиль листа повинен бути нейтральним, без емоційних фраз і погроз. Автору тактовно потрібно піднести адресату необхідність виконання своїх договірних зобов’язань.

Пам’ятайте, лист має бути нагадуванням, а не звинуваченням або погрозою!

Лист-нагадування передбачає отримання відповіді. Якщо з боку одержувача реакції не послідувало, то доцільна повторна відправка повідомлення. При цьому в тексті зазначається: «Вдруге нагадуємо…» і робиться посилання на раніше відісланий документ.

Якщо лист супроводжується додатковими документами, то вони оформляються додатком із зазначенням назви документів та кількісті аркушів кожного з них.

Лист може бути надіслано будь-яким зручним способом: звичною поштою країни, e-mail, факсом, кур’єрською доставкою тощо.

Зразок листа-нагадування про виконання умов договору

ТОВ «ПродажПлейс»
Україна, м. Львів,
вул. Свободи, 13а
Тел.: (000) 000-00-00
Директору
ТОВ «СантехСвіт»
Верниненко Т.О.

20.10.2018 № ___

Про виконання умов договору

Шановний Тарасе Олександровичу!

Зразки корпоративних та господарських договорів — Світ документів-онлайн

  • У даному розділі нашого сайту ми пропонуємо зразки корпоративних та господарських договорів. 
  • Вашій увазі представлені різні приклади зразків (шаблонів) договорів, найбільше часто використовуваних у сучасних правовідносинах.
  • Всі договори відповідають чинному законодавству України та є актуальним у поточному році.
  • Якщо є запитання щодо змісту договору, задайте їх в нашому онлайн-чаті і отримайте відповідь протягом однієї доби.
  • Якщо ж Ви не знайшли потрібного договору, Ви можете написати нам в нашому онлайн-чаті  і наші юристи підготують для Вас необхідний документ.
  • Тел. +380 98 563-85-57
  • Тел. +380 93 308-05-61
  • Корпоративні договори:

 Корпоративний договір між учасниками ТОВ (з двома учасниками) – >>>

Корпоративний договір між учасниками ТОВ (з трьома учасниками) – >>>

Господарські договори:

Агентські договори (агентський договір) ->>>                     

Дилерські договори (дилерський договір) – >>>

Договори комісії (договір комісії) ->>>   

Договори доручення (договір доручення) – >>>

Договори франчайзингу (договір франчайзингу) ->>>                     

 Договори підряду (договір підряду) – >>>

Договори про відступлення права вимоги (договір відступлення права вимоги) – >>>

Договори факторигу (договір факторингу) – >>>

Договори про переведення боргу та заміну сторони в договорі (договір переведення боргу, договір про заміну сторони – >>>

Договори про врегулювання претензій та погашення боргу (договір врегулювання претензій, договір про погашення боргу) – >>>

Договіри про надання послуг (виконання робіт) – (договір про надання послуг, договір про виконання робіт) – >>>

Договори про  про перевезення та транспортного експедирування (договір про перевезення, договір про транспортне експедирування) – >>>

Договори поставки (постачання) – (договір поставки, договір постачання) – >>>

Договори купівлі-продажу (договір купівлі-продажу) – >>>

Договори  зберігання майна (документів) – (договір зберігання майна, договір зберігання документів – >>>

Договори оренди (найму) – (договір оренди майна, договір найму майна) – >>>

Лізензійні договори (ліцензійний договір) – >>>

Загальні засади укладення господарських договорів врегульовані положеннями глави 20 Господарського кодексу України (ГК України).

Відповідно до частини 7 ст.179 ГК України, господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Згідно частин 1, 2 ст.180 ГК України, зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов’язань, які погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов’язкові умови договору відповідно до законодавства.

Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов.

Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.

Читайте также:  Підтримка - зразок позовна заява про аліменти на повнолітню дитину ( навчання )

Відповідно до частин 1-5 ст. 181 ГК України, господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами.

Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі, якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.

  1. Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні.
  2. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.
  3. Сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов’язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони.
  4. Проте, існують особливості укладення господарських договорів, укладення яких є обов’язковим для сторін на підставі закону.

Частиною 7 ст.

181 ГК України передбачено, що якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов’язковим для сторін на підставі закону, або сторона – виконавець за договором, що в установленому порядку визнаний монополістом на певному ринку товарів (робіт, послуг), яка одержала протокол розбіжностей, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими.

  • Партнери порталу Інтернет магазину юридичних документів “Світ документів – онлайн” :
  • Адвокатське бюро «Довженко та партнери”
  • Моє право інформ – портал для малого середнього бізнесу та захисту прав споживачів
  • Онлайн-сервіс юридичних документів – МОЄ ПРАВО
  • Інформаційнo-розважальний портал – Багато про все та богато
  • Онлайн платформа – Прямі інвестиції в бізнес
  • Онлайн платформа Englizzila курси английскої мови – онлайн-заняття з локальними вчителями, а також з носіями англійської мови.

Інші зразки договорів на нашому порталі: 

Документально підтверджуємо правомірність внесення змін до договору та враховуємо особливості його укладання ➤ Договір про закупівлю ➤ РАДНИК

Комітет з конкурсних торгів зазвичай видихає з полегшенням після завершення процедури закупівлі та реєстрації бюджетного зобов’язання в органах Держказначейства.

Проте навіть упродовж виконання договору про закупівлю в замовників здебільшого виникає низка запитань, які ми в даній статті будемо розглядати одне за одним, а окрему увагу приділимо підставам для внесення змін до договору та належному документальному обґрунтуванню цих підстав.

Гранична межа для укладення договору без проведення процедури закупівлі при роботі з різними групами платників податків

  • Згідно з частиною 1 статті 2 Закону України «Про здійснення державних закупівель» (далі — Закон, Закон про держзакупівлі), цей Закон застосовується до всіх замовників та закупівель товарів, робіт і послуг, за умови, що вартість предмета закупівлі (без урахування податку на додану вартість), товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 100 тисяч гривень, а робіт — 1 мільйон гривень. Т
  • обто в разі якщо учасник є платником податку на додану вартість, то закупівля товару або послуги в нього може бути здійснена на суму до 119 999,99 грн включно, а робіт — до 1 119 999,99 грн включно без проведення передбачених Законом процедур закупівель.
  • Якщо ж учасник не є платником ПДВ, то така межа договору на закупівлю товару чи послуги буде становити 99 999,99 грн, а робіт — 999 999,00 грн.
  • Разом із цим виникає запитання: як правильно рахувати таку вартісну межу, якщо протягом року договори на незначні суми з одного предмета закупівлі укладалися як з платником ПДВ, так і, приміром, з постачальником, що є платником єдиного податку?

Тож на прикладі закупівлі товару варто наголосити, що в разі якщо загальна вартість договорів з одного предмета закупівлі буде дорівнювати або перевищувати 100 тисяч гривень, але при цьому не всі договори були укладені з платниками ПДВ або на товар, який загалом не обкладається податком на додану вартість, то такі дії будуть розцінені як порушення імперативної норми частини 5 статті 2 Закону, в якій зазначено: забороняється укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону.

Отже, якщо декілька договорів протягом року укладено і з учасниками-платниками, і з учасниками-неплатниками ПДВ, то загальна сума цих договорів не може перевищувати 99 999,99 грн.

Окремо варто наголосити, що відповідно до частини 3 статті 2 Закону України «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» (далі — Закон про особливості) дія цього Закону поширюється на закупівлі замовниками товарів, робіт і послуг для здійснення ними діяльності у сферах, визначених статтею 2 Закону про особливості, які:

  • повністю або частково здійснюються за рахунок бюджетних коштів за умови, що вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 100 тисяч гривень, а робіт — дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень;
  • здійснюються за рахунок власних коштів за умови, що вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт — 5 мільйонів гривень.

При цьому у вищезазначеній нормі (на відміну від Закону про держзакупівлі) не зазначено, що такі суми визначаються без урахування податку на додану вартість. Отже, замовник їх має застосовувати як граничні межі для здійснення закупівлі з урахуванням ПДВ.

Реєстрація договору в межах бюджетного фінансування

У разі якщо замовник є розпорядником бюджетних коштів, то за результатами укладення договору про закупівлю, який повністю або частково фінансується з державного або місцевих бюджетів, замовник зобов’язаний протягом 7 робочих днів зареєструвати взяте договірне зобов’язання в органі Держказначейства, в якому такий замовник обслуговується.

Відповідно до частин 1, 2 статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов’язань минулих років, узятих на облік органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів; щодо завдань (проектів) Національної програми інформатизації — після їх погодження з Генеральним державним замовником Національної програми інформатизації. Розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (з дотриманням вимог частини другої статті 57 цього Кодексу).

Отже, враховуючи вищезазначене, замовник не може зареєструвати договір про закупівлю, ціна якого перевищує суму бюджетних фінансувань за відповідною статтею видатків.

Попередня оплата за договорами не правило, а скоріш виключення

Окрім цього, відповідно до частини 1 статті 49 Бюджетного кодексу України розпорядник бюджетних коштів після отримання товарів, робіт і послуг відповідно до умов узятого бюджетного зобов’язання приймає рішення про їх оплату та надає доручення на здійснення платежу органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, якщо інше не передбачено бюджетним законодавством, визначеним пунктом 5 частини першої статті 4 цього Кодексу.

Попередня оплата в договорах про закупівлю може бути передбачена лише у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2014 р.

№ 117 «Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти», з повним текстом якої та змінами до неї ви можете ознайомитися в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 6 (33) за червень 2014 року на сторінках 32–33 та № 1 (40) за січень 2015 року на сторінці 35.

При цьому така попередня оплата може бути передбачена в договорі лише відповідно до належним чином оформленого рішення головного розпорядника бюджетних коштів.

Істотних умов договору не оминути

Згідно з пунктом 7 частини другої статті 22 Закону, документація конкурсних торгів повинна містити проект договору або основні умови, які обов’язково будуть включені до договору про закупівлю.

Пункти 2, 3 статті 180 Господарського кодексу України визначають, що господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами в передбачених Законом порядку та формі досягнуто згоди щодо всіх його істотних умов.

Істотними є умови, визнані такими за Законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї зі сторін повинна бути досягнута згода.

При укладенні господарського договору сторони зобов’язані в будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.

Таким чином, замовник умовами документації конкурсних торгів, кваліфікаційної документації або запиту цінових пропозицій (далі узагальнено — документація) може визначити перелік істотних для даної закупівлі умов договору, а учасник має звертатися до замовника з проханням внести зміни до документації або погодитися з переліком таким умов.

Читайте также:  Заборгованість по аліментам (розрахунок боргу, зразок заяви)

При цьому, враховуючи однозначну та широку практику перевірок контролюючими органами, варто зауважити, що укладення договору, до якого не будуть включені всі істотні умови, зазначені замовником у документації, є значним порушенням, що може спричинити винесення припису, яким замовника зобов’яжуть усунути порушення, у тому числі шляхом розірвання договору.

Строк дії пропозиції не впливає на строк та умови договору

  1. Часто виникає запитання стосовно того, чи мають право замовники та учасники вносити зміни до договору впродовж строку дії пропозиції, якщо учасник визначив ціну та зазначив, що строк дії його пропозиції становить, приміром, 90 календарних днів.

  2. У відповідності до пункту 25 частини 1 статті 1 Закону строк дії пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції — установлений замовником у документації конкурсних торгів або запиті цінових пропозицій строк, протягом якого учасник не має права змінювати свою пропозицію конкурсних торгів або цінову пропозицію.

  3. При цьому пунктом 10 частини 2 статті 22 Закону визначено, що замовник у документації повинен визначити строк, протягом якого пропозиції конкурсних торгів вважаються дійсними, але не менше ніж 90 днів з дати розкриття пропозицій конкурсних торгів.

  4. Згідно з частиною 2 статті 36 Закону, у запиті обов’язково зазначається строк дії цінових пропозицій, але не менше ніж 120 днів.

Частиною 5 статті 40 Закону зазначено: умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, вичерпний перелік яких надано в цій нормі (про перелік ми поговоримо далі в цій статті).

Отже, у разі наявності та на підставі випадку, чітко передбаченого вичерпним переліком частини 5 статті 40 Закону, сторони можуть внести зміни до договору про закупівлю, а за окремих випадків (якщо зміни вносяться на підставі пунктів 6 та 7 частини 5 статті 40 Закону) ціна договору за результатами внесених змін може не відповідати загальній вартості пропозиції конкурсних торгів учасника-переможця, з яким підписано договір про закупівлю.

Окрім цього, після підписання договору про закупівлю сторони вступають в цивільно-правові та/або господарські відносини, що регулюються нормами Цивільного та Господарського кодексів України, з урахуванням особливостей, визначених Законом.

Договір про закупівлю не регулює попередні взаємовідносини

Частиною 3 статті 631 Цивільного кодексу України визначено, що сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення.

Зважаючи на таку норму, окремі замовники укладають договір про закупівлю та розпочинають його виконання, разом із цим приймають рішення про початок процедури закупівлі, за результатами якої буде укладено договір згідно з вищезазначеною нормою ЦКУ. Така практика існує при здійсненні закупівель у монополістів, договори з якими завжди укладають за результатами проведення переговорної процедури закупівлі.

  • Проте така позиція замовників є невиправдано ризикованою, оскільки частиною 5 статті 2 Закону встановлено заборону укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом.
  • При цьому, згідно з абзацом 2 частини 3 статті 39 Закону, замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у встановлений строк.
  • А тому такі дії контролюючі органи розцінять як порушення, а залежно від збитків, завданих розпорядникові коштів, відповідальність може бути визначена залежно від того, за якою статтею Кодексу про адміністративні правопорушення України або Кримінального кодексу України буде кваліфіковано дане правопорушення або злочин.

Укладення договорів за типовими формами та на загальних умовах

Слід також зауважити, що існує категорія договорів, істотні умови щодо яких визначені нормативноправовими актами, а отже, не повинні їм суперечити. Приміром, постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 року № 668 затверджено Загальні умови укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві.

Також варто зазначити, що на даний час існують типові договори на закупівлю окремих товарів або послуг, у тому числі:

  • Типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 р. № 529;
  • Типовий договір на постачання природного газу за регульованим тарифом, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 22 січня 2015 року № 35;
  • Типовий договір на транспортування природного газу магістральними трубопроводами, затверджений постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 22.09.2011 № 1579;
  • Типовий договір на розподіл природного газу, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 22 січня 2015 року № 33;
  • Типовий договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630;
  • Типовий договір про постачання електричної енергії, затверджений постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 № 28.

З огляду на те, що зазначені договори є типовими, сторони при їх укладенні не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Проте учасники, які є постачальниками вказаних вище товарів та послуг, у більшості випадків пропонують замовникам договори і відмовляють останнім у включенні до них умов, які пропонують замовники.

Документально підтверджуємо наявність підстав для внесення змін до договору

Отже, частина 5 статті 40 Закону передбачає вичерпний перелік підстав, згідно з якими замовник та учасник можуть внести зміни до істотних умов договору про закупівлю.

Тобто в разі якщо в проекті договору, який затверджувався умовами документації, не було визначено реквізити сторін, права та обов’язки сторін, порядок відповідальності тощо, то сторони можуть вносити зміни до таких умов без жодних документально обґрунтованих підстав, а лише за взаємною згодою сторін.

Проте окремо слід зупинитися на кожній з підстав, які дають право внести зміни до істотних умов договору, та на документах, що можуть вичерпно обґрунтувати наявність такої підстави.

Зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника:

  • підтвердженням правомірності застосування даного пункту є відповідні бухгалтерські документи, з яких випливає факт, що на дані видатки було зменшено фінансування. Зокрема, таким документом може бути: кошторис, тимчасовий кошторис, фінансовий план, план асигнувань, план використання бюджетних коштів. У такому разі замовник задля уникнення розірвання договору має право зменшити кількість закуповуваного товару, роботи чи послуги, вартість яких за результатами внесених змін буде відповідати наявному фінансуванню.

Разом із цим застосувати дану підставу неможливо в разі закупівлі однієї одиниці відповідного товару (наприклад, автомобіля) або неможливості зменшити обсяг закуповуваної роботи.

Зміна ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі:

  • необхідно відзначити, що даний пункт не може бути застосований до договорів на закупівлю робіт і послуг. Слід також наголосити, що внесені зміни до ціни за одиницю товару не можуть призвести до збільшення суми, визначеної в договорі, що закономірно призведе до пропорційного зменшення кількості закуповуваного товару. Отже, аналогічно попередньому пункту означає неможливість застосування даного пункту до договору, предметом якого є закупівля однієї одиниці товару.

У разі якщо предмет договору включає в себе декілька позицій товару, то ця норма може застосовуватися щодо окремої позиції товару.

Стосовно межі «не більше ніж 10 відсотків» часто виникає запитання: як саме має визначатися така сума від ціни за одиницю товару? На це запитання відповідь дано в роз’ясненні Мінекономрозвитку від 16.04.

2014: сторони можуть внести такі зміни декілька разів до договору про закупівлю залежно від коливання ціни такого товару на ринку.

При цьому в разі коливання ціни товару на ринку кожна зміна ціни за одиницю такого товару не може перевищувати 10 відсотків визначеної в договорі про закупівлю ціни за одиницю товару з урахуванням змін, унесених до нього (за наявності), та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в такому договорі. Разом з тим внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.

Ссылка на основную публикацию