Порядок оформлення спадщини після смерті

Порядок оформлення спадщини після смерті

Питання спадкування завжди є складними. І справа не тільки в тому, що юридично вони не зовсім зрозумілі людям без відповідної освіти. Втрата близької людини сама по собі важка для кожного члена сім'ї. Крім цього, саме після смерті родича виникає величезна кількість стандартних конфліктів по розділу власності між спадкоємцями.

Порядок оформлення спадщини після смерті Порядок оформлення спадщини після смерті

Не виняток — розділ майна після смерті одного з подружжя. У нашій статті ми поговоримо про те, як оформити спадщину після смерті дружини і за яким принципом, відповідно до закону, буде відбуватися поділ майна.

Яке майно успадковується?

Справи, пов'язані зі смертю чоловіка або дружини, юридично розглядаються за принципом гендерної рівності. Тобто розгляд адвокатом з питань успадкування буде вестися ідентично і неупереджено. Однак перед тим як говорити про частки спадщини, не можна не згадати таку важливу особливість, як спільно нажите майно.

Що є спільно нажитим майном?

Після укладення шлюбу все придбане майно буде спільно нажитим. Це відноситься не тільки до тих покупок, які оформляються в частковій власності, а й до багатьох інших. Відповідно до закону, спільно нажитим майном будуть вважатися:

Все спільно нажите майно після смерті дружини розділяється на дві рівні частини. Половина переходить у власність чоловіка, а інша половина, яка належала покійної, вже успадковується в порядку черги (за законом) або ж за заповітом. Тобто частка дружина не може бути розподілена, оскільки він мав на це майно рівні права.

Що є особистим майном подружжя?

Чи є майно особистим, визначають час його придбання і спосіб отримання. Так, наприклад, все майно, яке Ви придбали до вступу в шлюб — буде виключно Вашим. Після вступу в шлюб воно не стане вважатися спільно нажитим.

Однак Ви можете отримати особисте майно і перебуваючи у шлюбі. Таким буде вважатися все те, що Ви:

  • Отримайте в дар, як офіційно по дарчим (для майна вартістю понад десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян), так і без оформлення цього документа;
  • Успадкуєте.

Після смерті дружини її особиста власність буде успадковуватися за законом, тобто відповідно до черг спадкування або ж за заповітом. В даному випадку поділу на дві рівні частки проведено не буде, і чоловік не може претендувати на половину цього майна.

Хто має право успадкування?

Спадкування майна дружини може бути вироблено:

  • За заповітом. В даному випадку вона самостійно вказує спадкоємців, а оголошення заповіту провадиться нотаріусом;
  • Згідно Закону. Законодавством встановлені певні частки, які успадковуються родичами померлого. Залежно від ступеня споріднення встановлюється і частка спадщини.

Черги спадкування і успадковані частки

Всього існує вісім черг спадкування, які розділені відповідно до ступеня споріднення. Першими в черзі виступають:

Між зазначеними спадкоємцями майно розподіляється в рівних частках. Виходить, що після смерті дружини чоловік буде і володіти половиною спільно нажитого майна, і бути спадкоємцем частки майна покійної дружини.

Порядок оформлення спадщини після смерті Порядок оформлення спадщини після смерті

Порядок оформлення спадщини після смерті

Якщо ж спадкоємців першої черги немає, або вони відмовилися від спадщини, то право переходить до наступної черги. Другою чергою є брати, сестри і дідусь з бабусею померлого. Не варто також забувати той факт, що спадкоємець може бути усунений від спадкування з різних причин.

Як оформлюється спадщина?

Прийняття спадщини є досить тривалу процедуру, що включає в себе кілька етапів. Спочатку проводиться відкриття спадщини.

Першим днем ​​відкриття спадщини вважається день смерті спадкодавця, в даному випадку подружжя. Залежно від місця її проживання, Вам потрібно звернутися для прийняття спадщини до нотаріуса, який працює на даній ділянці.

При наявності заповіту спадковим справою займається той нотаріус, який запевняв цей документ.

Основні документи для прийняття спадщини

Після смерті дружини, коли спадок є відкритим, необхідно зібрати основний пакет документів для передачі їх нотаріусу. Ви можете їх надати як особисто, так і через довірену особу або навіть за допомогою пошти, але всі підписи і копії мають бути нотаріально засвідчені. Найбільш рекомендується все ж особиста присутність спадкоємця.

Основний пакет документів для відкриття спадкової справи включає в себе:

  • Паспорт спадкоємця або інший документ, що засвідчує його особу;
  • Свідоцтво про смерть дружини або рішення суду про визнання її мертвою;
  • Документи, які підтверджують наявність спорідненості (для чоловіка це свідоцтво про шлюб, для дітей і батьків дружини — свідоцтва про народження);
  • Папери, які свідчать про місце проживання померлої (виписка з будинкової книги);
  • Документи про право володіння тим чи іншим майном (документи на нерухомість, транспортні засоби та інше).

Після смерті дружини її чоловіка повинно бути видано свідоцтво про право на частку в спільно нажите майно. Для вірного складання цього документа будуть потрібні папери, що свідчать про дати придбання нерухомості, транспортних засобів або іншої власності.

Додаткові документи на спадщину

Для визначення часток успадкованого майна та підтвердження того, за яким правом покійна їм володіла, потрібні додаткові документи. Так, наприклад, свідчать про право власності спадкодавця:

Крім цього, необхідна оцінка вартості усієї спадщини. Вона потрібна для визначення суми державного мита та справедливого поділу спадщини. Особливо оцінка знадобиться при виникненні конфліктів між родичами на момент розподілу.

Оцінюється реальна ринкова вартість за допомогою спеціалізованих фірм і державних установ. Якщо ж предмет оцінки знаходиться за кордоном РФ, то встановленням його ціни повинні займатися уповноважені органи тієї країни, де він розташований. Після оцінки ці папери із зазначенням вартості нерухомості, транспортних засобів та іншої власності передаються нотаріусу.

Отримання спадщини після смерті дружини

На повний збір документів і заява права спадкування дається 6 місяців. Протягом цього часу з успадковане майно не можуть бути проведені операції, крім того, анулюються довіреності на використання майна (наприклад, на керування автомобілем). Цей час дається не тільки на збір всіх необхідних документів, а й на оповіщення всіх можливих спадкоємців.

Після закінчення встановленого терміну нотаріус видає свідоцтва про право на спадщину. Документ не потрібно додатково реєструвати, видається він кожному із спадкоємців за законом, а при отриманні необхідно поставити свій підпис. У ньому вказується не тільки предмет наслідування, але і його вартість, розташування або інші необхідні характеристики.

Після отримання свідоцтва про право на спадщину Ви можете або просто отримати вказану в ньому майно, або зареєструвати свої права на нього. Переоформлення або перереєстрація предмета власності проводиться у відповідних інстанціях. Для переоформлення Вам будуть потрібні:

  • Саме свідоцтво про право на спадщину;
  • паспорт;
  • Документи на майно;
  • Квитанція про оплату держмита. Для спадкоємців першої черги (чоловіка, дітей і батьків вона становить 0,3%, для інших черг 0,6%).

Під час перереєстрації або оформлення у власність того чи іншого успадкованого майна Вам можуть знадобитися додаткові документи на нього. Точний список Ви можете уточнити у відповідній установі, де і буде проводитися сама процедура.

Як зареєструвати договір купівлі-продажу нерухомості в Росреестра?

Виконання заповіту духівником. Хто це і які права має?

Як відновити документи на квартиру?

Договір безоплатної передачі майна. Що таке і як скласти?

  • Де і як реєструють нерухомість?
  • Дарування будинку за допомогою дарчим
  • Як подарувати частку від квартири?
  • Як продати частину квартири?
  • Оформлення ділянки в приватну власність
  • Обтяження на квартирі і як з ними боротися
  • Найчастіші питання:

Порядок оформлення спадщини після смерті Порядок оформлення спадщини після смерті

Порядок оформлення спадщини після смерті

Схожі статті

Оформлення спадщини після смерті у нотаріуса: терміни, документи, спадкоємці

У РФ оформлення спадщини після смерті унотаріуса регулюється ГК (Цивільним кодексом) або здійснюється в установленому порядку. Однак все не так просто, як може здатися на перший погляд.

Спадкування майна — процес досить делікатне. У його ході виникає маса спірних ситуацій.

Втім, уникнути всього цього дозволяє попереднє ознайомлення з процедурою нотаріально зареєстрованого успадкування.

Порядок оформлення спадщини після смерті

Подача заяви на успадкування

Здебільшого відбувається оформленняспадщини після смерті у нотаріуса за місцем проживання. А значить, спадкодавець заповнює і передає заяву встановленого зразка до органів, які обслуговують дану ділянку.

Можливі й такі ситуації, коли нерухомістьспадкодавця зареєстрована за однією адресою, а сам він проживав по іншому. Тоді надавати заяву про вступ у спадок необхідно за місцезнаходженням об'єкта нерухомості. Якщо таких об'єктів кілька, то за адресою найбільш дорогого з них.

Правило успадкування майна за місцезнаходженням більш цінних елементів діє завжди, коли заповідані об'єкти розташовані за різними адресами.

Порядок оформлення спадщини після смерті

Порядок вступу в спадок без заповіту, черговість родичів

Власність померлого може бути поділена як за заповітом, так і без нього.

У першому варіанті процес здійснюється досить просто — спадкоємці після закінчення певного періоду вступають в свої законні права на підставі складеного раніше заповіту.

Порядок вступу в спадок без заповітувизначений на законодавчому рівні. Якщо ж з яких-небудь причин такий документ не був залишений померлим, то в силу вступає закон, за яким в подальшому і відбувається розподіл майна. В такому випадку права спадкування розподіляються строго відповідно до ступеня споріднення.

Як вже говорилося раніше, черговість багато в чомувизначається ступенем кровної близькості — акцент робиться на кількості поколінь, наявних між спадкодавцем і потенційним одержувачем об'єкта спадщини.

В процесі, що здійснюється за офіційним документом — заповітом, розглядаються нащадки і предки, в іншому випадку — родичі, які мають спільних предків з особою, яка залишила спадок.

Слідуючи законодавству РФ, розраховувати на отримання спадщини можуть як мінімум 8 черг родичів.

Перша черга — найближчі люди для покійного: діти, мати, батько і дружина / чоловік. Також право на спадщину мають діти, народжені поза шлюбного союзу. Однак спадок батьків вони можуть отримати в тому випадку, якщо доведуть факт кровної спорідненості.

Представників яка не зареєстрована союзу невідносять до цієї категорії, адже вони не є законними чоловіком / дружиною. У разі якщо діти покійного загинули раніше нього, а заповідальний акт був складений до цього моменту, всі відписали їм майно у спадок переходить їх дітям, тобто онуків померлого на правах першої черги.

Друга черга представлена ​​сестрами і братамипокійного. Знову-таки, при передчасної загибелі спадок переходить їх потомству. Важливо відзначити, що до цієї категорії відносять і зведених братів / сестер, а також бабусь і дідусів покійного.

  • Третя черга — двоюрідні племінниці і племінники, дядьки й тітки.
  • Четверта — батьки матері і батька покійного.
  • П'ята — двоюрідні дідусі та бабусі.
  • Шоста — двоюрідні тітки і дядька.
  • Сьома — родичі від другого шлюбу.
  • Восьма — особи, які перебувають на тривалому матеріальне забезпечення з боку покійного — утриманці.

Порядок оформлення спадщини після смерті

В який момент слід звертатися до нотаріуса

Період вступу у спадок — 6 місяців. Відповідно, якщо потенційний спадкоємець пропустив цей термін, то об'єкти заповіту розподіляються між іншими спадкоємцями в порядку суворої черговості. Втім, і виправити таку ситуацію цілком можливо.

У такому випадку потрібно написати заяву до суду з клопотанням про відновлення терміну.

Однак варто розуміти, що, звернувшись в даний орган, буде потрібно пред'явити найвагоміші обставини, які послужили перешкодою для своєчасного прийняття спадщини.

Є й інший шлях — домовленість з іншимиспадкоємцями про добровільну передачу частини власності з заповіту спізнився особі. Хоча, як показує практика, такий дозвіл ситуації, що склалася зустрічається досить рідко.

Читайте также:  Пояснювальна записка

Порядок оформлення спадщини після смерті

Оформлення спадщини у нотаріуса після смерті: документи

Для проведення такої процедури потрібно наступна документація:

  1. Посвідчення особи наследополучателя.
  2. Свідоцтво про смерть спадкодавця.
  3. Документи, що підтверджують кровний зв'язок з покійним, — свідоцтво про укладення шлюбу, свідоцтво про народження.
  4. Папери, що підтверджують факт співжиття (якщо такі потрібні), — витяг з будинкової книги.

Необхідно ще до звернення до нотаріуса зняти ксерокопії всіх документів, що надаються. Надалі саме вони будуть прикріплені до справи, а їх оригінали повернуть законним власникам.

Правильне оформлення заяви про вступ у спадок

Оформлення спадщини після смерті у нотаріусапередбачає складання письмової заяви. З його загальної формою і основними нюансами заповнення неодмінно допоможе розібратися нотаріус. Однак даний документ в обов'язковому порядку повинен містити такі відомості:

  1. Реквізити нотаріального відділення, в якому здійснюється процес.
  2. Ключову інформацію про спадкоємця (персональні паспортні данні).
  3. Дату смерті спадкодавця і адреса його останнього місця проживання.
  4. При наявності інформації про інших потенційних спадкоємців — адреса місця їх проживання і ступінь родинної близькості з покійним.
  5. Перелік успадкованого майна — нерухомість, транспорт та інші об'єкти,

В кінці спадкоємець повинен проставити дату подачі заяви і підпис.

Порядок оформлення спадщини після смерті

Чи обов'язково інформувати про інші спадкоємців нотаріуса

Так як сповіщення відповідних органів пронаявності інших родичів, які претендують на спадщину, є лише правом, спадкоємець може не повідомляти нотаріуса про таких.

Факт того, що потенційний спадкоємець приховав відомості про можливих претендентів на отримання спадщини, не гарантує подальшу реабілітацію терміну через судові дебати.

Однак якщо вдасться довести, що приховування інформації носить навмисний характер, свідоцтво про розпорядження майном покійного може дістати статус «недійсне».

вартість оформлення

Досить дорогий є процедура вступу в спадщину. Спадкоємці повністю оплачують діяльність нотаріуса.

Причому розмір суми, що стягується за обробку інформації, визначається нотаріусом самостійно. В середньому цей показник варіюється від 300 рублів до 3 тисяч.

Згідно із законодавством РФ, за надання документа, що підтверджує право успадкування, стягується збір:

  1. 0,3% від повної вартості успадкованого майна у межах 100 тисяч рублів для батьків, дітей, чоловіка, сестер / братів.
  2. 0,6% від загальної ціни в межах 1 мільйона рублів для інших спадкоємців.

Якщо реєстрацією процесу займеться довірена особа, то розмір його винагороди буде розглядатися індивідуально.

За оформлення прав власності спадкоємцевібуде потрібно окремо сплатити в органі, що реєструє держмито. У НК РФ (Податковий кодекс) певному колу осіб представлений перелік пільг при реєстрації спадщини у нотаріуса (ст. 333.38).

Порядок оформлення спадщини після смерті

Оформлення спадщини шляхом судового розгляду: основні причини

Фахівці виділяють ряд ключових причин, які призводять до здійснення процесу успадкування шляхом судового розгляду:

  1. Розбіжності при поділі успадкованого майна.
  2. Наявність осіб, які претендують на деяку частину спадщини.
  3. Фактичний вступ в права спадкування.
  4. Закінчення строку, протягом якого можна було претендувати на спадщину.

Остання причина найбільш актуальна, так якзустрічається набагато частіше. Відповідно, що позов був задоволений судом, спадкоємці за законом повинні пред'явити вагомі докази, що підтверджують неможливість оформлення спадщини у встановлені законодавством терміни. До таких підстав можна віднести знаходження на стаціонарному лікуванні або тюремне ув'язнення.

Порядок оформлення спадщини після смерті

Нюанси реєстрації процесу в судовому порядку

В судовому порядку можуть розбиратися спірні ситуації щодо розпорядження спадщиною, а також про його складанні (визнання його недійсним в повній або частковій мірі).

При задоволенні позову судом спадкоємці зазакону в той же день отримують право власності. Однак якщо об'єкт успадкованого майна був реалізований попереднім власником, тобто проданий, подарований і т. Д., Поверненню спадщину не підлягає. Максимум, на що може розраховувати в такому випадку заявник, — відшкодування збитку у фінансовому чи іншому вигляді.

Оформлення спадщини після смерті у нотаріуса — складна і довга процедура. Тому до неї слід підійти серйозно і ретельно підготувати всі необхідні документи.

Щоб отримати спадок, треба вчасно підготувати усі документи

Порядок оформлення спадщини після смерті

Батьки, котрі пережили своїх дітей, допускаються до спадкування незалежно від віку, стану здоров'я та працездатності

Фото з архіву «Погляду»

Співмешканці та утриманці претендують на спадок лише в останню чергу

Спадкуванням юристи називають перехід прав та обов’язків від фізичної особи, котра померла (тобто спадкодавця) до інших осіб, котрі є спадкоємцями.

Задля того, аби оформити на себе майно померлого родича, необхідно звернутися до нотаріуса.

Як і раніше, для отримання спадщини потрібно стояти у великих чергах, навіть пори те, що нині нотаріусів стало більше і, крім державних, оформленням спадку тепер займаються і приватні.

Документи, необхідні для оформлення спадщини

1. Свідоцтво про смерть (оригінал і копія).

2. Заповіт (якщо є).

3. Будинкова книга? або довідка ЖЕКу про те, за якою адресою на день смерті проживав померлий і з ким.

  • 4. Документи, за якими встановлюються особи, а саме:
  • а) для громадян України віком від 16 років — паспорт громадянина України (копія, оригінал);
  • б) для осіб без громадянства — посвідка на постійне місце проживання в Україні (копія та оригінал);
  • в) для дітей віком до 16 років — свідоцтво про народження (копія, оригінал);

5. Реєстраційні (ідентифікаційні) номери власників квартири (оригінали, копії).

6. Нотаріально засвідчена заява спадкоємців про прийняття або відмову від спадщини (пода.ть на прийомі у нотаріуса).

7. Документи, що підтверджують родинні стосунки (свідоцтва про народження, про шлюб та інші).

8. Документи на спадкове майно.

9. Довіреність (оригінал та копія) на оформлення спадкових прав.

10. Паспорт довіреної особи та її реєстраційний (ідентифікаційний) номер.

— Спадщина відкривається у день смерті спадкодавця. Аби отримати право на його власність, особа повинна звернутися до нотаріуса протягом шести місяців та подати необхідні документи, — розповідає нотаріус Марина Хоменко. — Після цього протягом кількох годин йому оформлять свідоцтво про право на спадщину.

Для оформлення необхідно подати свідоцтво про смерть спадкодавця.

Крім цього, нотаріус повинен отримати від спадкоємця довідку житлово-експлуатаційної організації, правління житлово-будівельного кооперативу про реєстрацію (місце проживання) спадкодавця та запис у будинковій книзі про реєстрацію (місце проживання) померлого. Особа, яка прийняла спадщину,  у  складі якої є нерухоме майно,  зобов'язана звернутися до нотаріуса за видачею свідоцтва  про  право  на спадщину на нерухоме майно.

Порядок оформлення спадщини після смертіНазвати приблизні ціни нотаріус відмовлася. За її словами, ціна може дуже сильно коливатися: від 200-300 гривень за отримання у спадок ощадної книжки і до відчутних сум за спадкування приватного будинку.

Спадкування за заповітом є пріоритетним

Спадкування буває двох видів: за заповітом та за законом. Пріоритетним є перший — власник майна ще за життя робить розпорядження щодо розподілу свого майна у разі його смерті.

При цьому заповідач може зробити спадкоємцем будь-яку особу, організацію та навіть нашу державу. Якщо померла особа за свого життя оформила кілька заповітів.

Дійсним вважається останній — кожен наступний заповіт скасовує дію попереднього.

Другий вид передачі майна у спадок — за законом — діє тоді, коли померлий або не складав заповіт, або не охопив у ньому все своє майно, або спадкоємці відмовилися від прийняття спадщини.

Цивільний кодекс України передбачає п’ять черг спадкування за законом. У першу чергу, на майно померлої людини претендують діти, батьки, а також чоловік або жінка померлої особи. Варто відзначити, що представники кожної наступної черги можуть претендувати на спадок лише тоді, коли попередні відмовилися або відсутні.

Спадкоємцями  другої  черги  є  рідні  брати  та  сестри спадкодавця,  а також його дід та баба (як з боку батька, так і з боку матері). У третю  чергу  право на спадщину мають рідні дядько та тітка померлого.

До четвертої черги спадкоємців за законом входять особи, які проживали зі спадкодавцем однією сім'єю не менш як п'ять років до відкриття спадщини. Нарешті, до п'ятої належать інші родичі померлого,  а  також  утриманці спадкодавця, які не були членами його сім'ї.

Успадкувати землю тепер дорожче

Для отримання спадку вінчання недостатньо

Аби підтвердити своє право на спадок, дітям після смерті їхніх батьків потрібно надати відповідний запис про батьків у своєму свідоцтві про народження. Вони мають право на спадкування як після смерті матері, так і після смерті батька, незалежно від того, чи перебували у зареєстрованому шлюбі їхні батьки.

Чоловік або жінка претендують на майно померлого за наявності зареєстрованого і не припиненого на час відкриття спадщини, шлюбу. Для цього потрібно надати нотаріусові свідоцтво про шлюб. Точніше, копію актового запису про шлюб та повний витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо відповідного актового запису.

При цьому варто зазначити, що право на спадкування не виникає у чоловіка після жінки (або у жінки після чоловіка) у разі релігійного обряду  шлюбу (наприклад, вінчання), якщо він не зареєстрований в державному органі.

Порядок оформлення спадщини після смертіОлександр, вчитель

Аби отримати спадок, кілька місяців вистояв у чергах

Оформлення спадщини кілька років тому забирало досить багато часу. Тоді цим займалися лише державні нотаріуси, і черги були дуже великими. Через це були певні незручності — часто доводилося відпрошуватися з роботи.

Крім того, враховуючи деякі складнощі зі спадщиною, оформлення обійшлося мені в чималу суму. Спадкування для мене виявилося доволі клопітною справою. Спочатку треба було піти до нотаріуса на консультацію, щоби дізнатися все необхідне для оформлення спадщини.

Потім вистоювати черги в інших структурах, аби зібрати усі необхідні документи. Зрештою, з усіма документами потрібно було знову піти до нотаріуса, щоби все це оформити. Кажуть, що зараз нотаріуси оформлюють свідоцтво про право на спадщину досить швидко.

Мені тоді довелося здійснити кілька візитів. Загалом у мене ця процедура забрала 2-3 місяці.

Батьки або усиновителі, котрі пережили своїх дітей, претендують на спадок спадкування незалежно від віку, стану здоров'я та працездатності.

Для оформлення спадку їм потрібен документ, виданий державним органом реєстрації актів цивільного стану.

А ось батьки, які були позбавлені судом батьківства і не поновлені в цих правах на час відкриття спадщини, після смерті їхніх дітей не  мають права на спадкування за законом.

Співмешканці та утриманці претендують на спадок лише в останню чергу

Як зазначалося, на спадок можуть претендувати не лише родичі, але і співмешканці та утриманці спадкодавця. Для цього вони повинні проживати однією сім'єю не менше п'яти років.

Співмешканцями можуть вважатися пасинок, падчерка, вітчим та  мачуха,  а також чоловік та жінка,  які не перебувають у шлюбі між собою, але проживають однією сім'єю.

Утриманцями вважаються  неповнолітні  або  непрацездатні,  що не були членами сім'ї спадкодавця,  але які не менше п'яти років одержували від померлого  матеріальну  допомогу,  що була для них єдиним або основним джерелом існування.

Крім того, що ці категорії претендують на спадок в останню чергу, їхні шанси на отримання майна померлого зменшує ще й те, що факт проживання спадкоємців однією сім'єю із спадкодавцем встановлюється судом.

Непрацездатність утриманця при цьому повинна  бути   на   день   відкриття спадщини та підтверджуватись відповідними документами.

Проте утриманці не обов'язково повинні перебувати у родинних стосунках із померлою особою, щоби претендувати на спадок.

Читайте также:  Як платити аліменти безробітному?

Свідоцтво про спадщину не обов'язкове для нащадків

Особа,  що   прийняла   спадщину,   може   одержати свідоцтво про право на спадщину. Воно підтверджує перехід  права  власності на майно від покійного. Видається це свідоцтво  після  заяви спадкоємця за місцем відкриття спадщини.

Одержання цього документа не є обов'язковим — його неодержання  не позбавляє права на спадкування. Воно необхідно,  якщо до нащадка переходить майно, яке потребує документального підтвердження.

  1. За таким свідоцтвом  не потрібно звертатись,  якщо  у спадку перебуває майно,  яке не підлягає реєстрації, а право на нього не  підтверджується  правовими документами.
  2. Спадкова справа  вважається  закінченою,  якщо  на   підставі поданих заяв про право на спадщину з переліком майна видано  відповідні  свідоцтва.
  3. Олександр ЮХИМЕЦЬ

Як оформити спадщину?

Порядок оформлення спадщини після смерті

Закон передбачає всього два варіанти отримання спадщини. Перший – за законом – припускає, що спадщину отримають родичі спадкодавця. Загальновідомо, що існує кілька черг спадкування, які формуються з родичів одного ступеня споріднення. У першу чергу входять батьки, чоловік і діти спадкодавця. Як правило, їм і дістається успадковане майно.

Спадкоємці першої черги можуть відмовитися від спадщини, і тоді право успадкування перейде до родичів наступної черги. У деяких випадках спадкоємця можна виключити з черги спадкування.

Спадкоємець може відмовитися від своєї частки на користь іншого спадкоємця – як правило, з власної черги.

Таким чином, спадкування за законом послідовно і логічно, підпорядковується певним правилам, які можна дізнатись на консультації й за допомогою юриста вирішити всі свої питання.

Якщо спадкодавець точно знає, як слід розпорядитися його майном, якщо він бажає передати спадщину родичу з дальньої черги або особі, не пов’язаній з ним родинними узами, він повинен написати заповіт. Спадкоємцем за заповітом може бути юридична особа або, навіть, країна. Таким чином, спадкування за заповітом значно складніше і заплутаніше, ніж спадкування за законом.

Взагалі, не варто вважати заповіт чарівним у своїй надійності і непорушності документом. Не потрібно думати, що заповіт є неодмінним гарантом отримання спадщини.

Зрештою, будь-який документ можна оскаржити, визнати недійсним. Крім того, законом передбачено ряд винятків.

Що це означає? Навіть, якщо заповіт є в наявності, не факт, що спадкоємець отримає відписати йому майно в повному обсязі.

По-перше, заповіт має бути правильно оформлений. Звичайно, виявляти свою волю можна у відносно вільній формі, проте існують деякі правила, дотримуватися яких доведеться.

Наприклад, у заповіті потрібно детально описати не тільки особистість заповідача і склад майна, а й особистість спадкоємця – просто, щоб виключити особистостей, які мають права, але що володіють запасом нахабства.

Так, у Києві знайдеться чимало Іванових Олен і на майно, відписане одній, сміливо можуть претендувати і інші. Однак, ймовірність знайти в оточенні одного спадкодавця двох Іванових Олен 1980 року народження мінімальна.

Взагалі, рекомендацій до складання заповіту не так вже й багато, а жорстких правил і того менше. Про них можна дізнатися у нотаріуса. Так як все одно потрібно буде завіряти заповіт, то можна попросити нотаріуса порекомендувати кваліфікованого адвоката, щоб той надав консультації.

Заповіт дуже легко скасувати або поміняти. Вважається, що законну силу має тільки заповіт, написаний останнім.

Логічно, що при цьому закон не обмежує спадкодавця в кількості складених заповітів: нехай, хоч замість сніданку вправляється в їх написанні, аби завіряв їх правильно. Так що не варто сподіватися на те, що «дядько вже написав заповіт, в якому я значусь єдиним спадкоємцем його квартири».

Дядя абсолютно спокійно, не відчуваючи докорів сумління, в будь-який момент може переписати квартиру на будь-якого іншого родича – або подарувати її якомусь фонду.

Знову ж, наявність заповіту не означає, що спадкоємець може розслабитися і не вживати ніяких дій. Виявляється, якнайшвидше після смерті спадкодавця йому доведеться звернутися до нотаріуса і заявити про відкриття спадщини.

Необов’язково звертатися до державного нотаріуса, можна і до приватного. Головне, щоб він діяв за місцем відкриття спадщини. Нотаріусу потрібно буде надати пакет документів, серед яких буде і заповіт. Обов’язково знадобиться свідоцтво про смерть, документи, що підтверджують особу спадкоємця.

Якщо знадобиться щось ще, нотаріус повідомить про це. Не варто затримуватися, так як це може призвести до втрати спадщини. Не можна заводити кілька спадкових справ у різних нотаріусів. Після оформлення всіх паперів нотаріус видасть свідоцтво про право на спадщину.

Тільки після того, як спадкоємець зареєструє майно на своє ім’я, він зможе вважати його власністю.

Отримуємо спадщину за термінами

До речі, про терміни. Практично кожному громадянину відомо, що прийняти спадщину потрібно протягом півроку після її відкриття. Причому, якщо спадкоємець на момент смерті спадкодавця проживав з ним – і, відповідно, зараз проживає там же, користується речами спадкодавця – він вважається фактично прийнявшим спадщину.

Однак, це не звільняє його від необхідності з’явитися до нотаріуса і заявити про свої наміри щодо спадщини. Якщо цього не зробити, людина втрачає право на спадщину – навіть, якщо вона – єдина дитина спадкодавця і на її ім’я оформлено заповіт.

Тут працює принцип, що якщо спадкоємець не бажає вчинити елементарних дій, значить, він не настільки зацікавлений у отриманні спадщини і краще буде передати майно тим, кому воно потрібно.

Затягувати з отриманням спадщини не варто й тому, що сам спадкоємець є спадкодавцем. Погодьтеся, спадкоємцям буде вкрай складно довести право на спадщину, так і не оформлену їх спадкодавцем.

Запитаємо, навіщо потрібно виділяти фактично прийняту спадщину, якщо все одно пряма дорога веде до нотаріуса? Виявляється, це необхідно: справа в особливостях українського законодавства. Так, спадок являє собою все майно, практично всі права та обов’язки спадкодавця. Не можна прийняти спадщину частково: тільки повністю.

Припустимо, спадкоємець проживає із спадкодавцем в одній квартирі, вони ведуть спільне господарство. До складу спадщини входить не тільки квартира, а й кредит.

Після смерті спадкодавця спадкоємець вважається фактично прийнявшим спадщину – вважається, що він погодився взяти на себе право власності на майно спадкодавця і обов’язок виплатити залишки кредиту. Спадкоємцю такий стан речей не дуже подобається – не настільки йому дорога квартира, щоб платити чужі кредити.

Спадкоємець може відмовитися від спадщини (повністю, звичайно ж), однак, це можливо лише в зазначені півроку. Йому залишається або написати заяву з відмовою, або змиритися з новими обов’язками.

Звичайно, ситуації бувають різними і не завжди обставини залежать від волі спадкоємця. Якщо строк пропущено з об’єктивних причин, закон дозволяє відновити його через суд.

Отже, давайте ще раз по кроках розглянемо процедуру отримання спадщини. Ситуацію використовуємо найбільш типову: спадкування нерухомості, зокрема, квартири. До речі, складу спадщини не настільки важливий, так як процедура отримання будь-якого майна у спадок приблизно однакова. Однак, нерухомість і транспортні засоби потрібно ще й реєструвати. Тому, приклад з квартирою буде найбільш зручним.

Отже, першим ділом після відкриття спадщини потрібно з’явитися до нотаріуса. Як вже було зазначено, буде потрібно взяти з собою ряд документів: ідентифікатори спадкоємця, свідоцтво про смерть спадкодавця, довідка про його останнє місце проживання, документи на квартиру та інше реєстроване майно спадкодавця.

До питання про документи на квартиру. Очевидно, право власності на нерухомість має якусь підставу. Наприклад, спадкодавець просто купив її, і тоді повинен існувати договір купівлі-продажу. Чи він сам отримав її у спадок – значить, є свідоцтво про право на спадщину. Правовстановлюючі документи обов’язково потрібно буде показати нотаріусу.

Буде потрібно також свідоцтво про те, що право власності було зареєстровано. Нерідко, нотаріус вимагає технічний паспорт на квартиру. Отже, потрібно буде заздалегідь підготувати всі документи на квартиру. Якісь можна надати і пізніше.

До речі, видача довідок та інших документів не безкоштовна і в ряді випадків не дешева: спадкоємцям слід морально підготуватися до витрат.

Спадкоємиць отримає спадщину

Власне, на цьому всі дії спадкоємців закінчуються. Нотаріус перевірить надані відомості, при необхідності та за пропозицією адвоката зробить ряд запитів. Якщо ніяких проблем не виникло, в призначені терміни спадкоємцям будуть видані свідоцтва про право на спадщину.

Після того, як було отримано свідоцтво, право власності на квартиру потрібно буде зареєструвати. Важливий момент: реєстрація повинна проводитися за місцем знаходження нерухомості.

Тобто, якщо, наприклад, спадщину було відкрито в Києві, а квартира, що успадковується, знаходиться в Харкові, то спадкоємець повинен буде звернутися до нотаріуса в Києві, проте свідоцтво та інші документи везти в Укрдержреєстр до Харкова.

На цьому процедура отримання спадщини завершується.

Джерело: yurhelp.in.ua

Порядок оформлення спадщини

Порядок оформлення спадщини після смерті
Сьогодні поговоремо про оформлення спадщини. Взагалі процес спадкування має свої нюанси, і спадкоємцям варто їх знати.

Юридично, сам процес спадкування являє собою перехід прав та обов'язків, тобто спадишини, від особи, яка померла — спадкодавця, до особи, яка цю спадшину на себе приймає — спадкоємця.

Варто звернути увагу, що спадшина — це і права, і обов'язки, які мав спадкодавець. І при цьому не можна прийняти спадщину частково: або все, або нічого.

Факт переходу спадщини до спадкоємця засвідчується, відповідно до ст. 66 Закону України «Про нотаріат», свідоцтвом про право на спадшину. Це свідоцтво є одним із документів, яке засвідчує право власності на певне майно, як то договір купівлі-продажу чи свідоцтва про право власності.

За загальним правилом, відповідно до ст. 1270 Цивільного кодексу України, свідоцтво про право на спадщину видається нотаріусом спадкодавцю після закінчення 6-місячного терміну від дати смерті спадкодавця, або, говорячи юридичним язиком, від часу відкриття спадщини. Цей час є достатнім для перевірки нотаріусом всіх обставин спадкової справи, а саме: факту смерті, наявності спадкового майна, визначення кола спадкоємців та частки майна, яка належить кожному із них, та інших обставин. Якщо спадкоємець пропусте цей строк, то буде вважатися таким, що не прийняв спадшину.
Також звертаю увагу, що строк на прийняття спадщини відноситься до самого строку звернення спадкоємця до нотаріусу із відповідною заявою. Видача ж свідоцтва про право на спадщину строком не обмежується, і отримати його можна в будь-який зручний для спадкоємця час. В будь-якому випадку, відсутність свідоцтва про право на спадщину не позбавляє спадкоємця прав на неї.

Спадшина відкривається за місцем останнього місця проживання спадкодавця. Якщо таке місце невідоме, то в такому разі місцем відкриття спадщини є місцезнаходження нерухомого майна спадкодавця, або, принаймні, більшої частини цього майна.
Спадкування здійснюється за заповітом, або, якщо заповіту спадкодавець після себе не залишив, то за законом, тобто в порядку черговості відповідно до ступеню спорідненості, відповідно до ст. ст. 1261 — 1265 Цивільного кодексу України. В цьому випадку кожна наступна черга одержує право на спадкування за відсутності спадкоємців попередньої черги, або неприйняття ними спадшини. Спадкування за законом здійснюється і в тому випадку, якщо заповіт було визнано недійсним, або спадкоємцем за заповітом не була прийнята спадшина чи відмови від неї.

Читайте также:  Відмова від спадщини

Для отримання свідоцтва про право на спадшину, спадкоємець повинен оформити відповідну заяву про прийняття спадшини, та особисто подати її нотаріусу за місцем відкриття спадщини. Саме особисто, адже через представника за довіреністю це зробити не вдастся. Приклад такої заяви:
1) В разі спадкування за законом, подається така заява:

Приватному нотаріусу Петренку Павлу Дмитровичу

Іванова Івана Івановича,

що
мешкає в м. Запоріжжі, вул. Незалежної України,

  • буд.4,кв 3-
  • 3322104765
  • (реєстраційний
    номер облікової картки платника податку)
  • ЗАЯВА

01 червня 2017
року помер мій батько – (ПІБ, дата народження, реєстраційний номер облікової
картки платника податку) ___________________,
що постійно проживав за адресою: м. Запоріжжя, вул.Михайла Грушевського, буд. 42.

  1. Після його
    смерті відкрилася спадщина
  2. Повідомляю
    нотаріуса, що цю спадщину я приймаю.
  3. З             міст статей 1269, 1273, 1274 Цивільного
    кодексу України нотаріусом мені роз’яснено.
  4. Місто Запоріжжя
  5. 03 липня 2017
    року
  6. Підпис ____________________________/
    __________________________/
  7. 2) В разі спадкування за заповітом, подається така заява:
  8. Приватному нотаріусу Петренку Павлу Дмитровичу
  9. Іванова Івана Івановича,

що
мешкає в м. Запоріжжі, вул. Незалежної України,

  • буд.4,кв 3-
  • 3322104765
  • (реєстраційний
    номер облікової картки платника податку)
  • ЗАЯВА

01 червня 2017 року помер мій батько – (ПІБ, дата
народження, реєстраційний номер облікової картки платника
податку)___________________, що постійно проживав за адресою: м. Запоріжжя,
вул. Михайла Грушевського, буд.42.

На день його
смерті залишилось спадкове майно, на яке померлий залишив заповіт на моє ім’я,
посвідчений 18 вересня 1998 року Петренком Павлом
Дмитровичем,
приватним нотаріусом Запорізького міського
нотаріального округу за реєстровим № ________.

Спадкове майно складається з :

— квартири за № ____( прописом ) у
будинку № ____ ( прописом ), що знаходиться по вул. _______________, яка належала померлому на праві приватної власності.

Спадщину я приймаю.

Спадкоємцем, передбаченим ст. 1241 ЦК
України є дружина померлого — ________________________________________________.

  1. До зазначеної заяви додаю :
  2. копію свідоцтва про смерть громадянина;
  3. оригінал заповіту;
  4. довідку про останнє місце проживання
    спадкодавця.
  5. Інші документи будуть подані додатково.
  6. Місто Запоріжжя
  7. 03 липня 2017 року
  8. Підпис ____________________________/ __________________________/
  9. Спадкоємець має право не тільки прийняти, але і письмово відмовитись від її прийняття. В такому разі можна скласти заяву наступного змісту:
  10. Приватному нотаріусу Петренку Павлу Дмитровичу
  11. Іванова Івана Івановича,

що
мешкає в м. Запоріжжі, вул. Незалежної України,

  • буд.4,кв 3-
  • 3322104765
  • (реєстраційний
    номер облікової картки платника податку)
  • ЗАЯВА

01 червня 2017 року помер мій батько – (ПІБ, дата
народження, реєстраційний номер облікової картки платника
податку)___________________, що постійно проживав за адресою: м. Запоріжжя,
вул. Михайла Грушевського, буд.42.

  1. Повідомляю нотаріуса, що від прийняття
    спадщини я відмовляюсь.
  2. Зміст статей 1269, 1273, 1274 Цивільного
    кодексу України нотаріусом мені роз’яснено.
  3. Місто Запоріжжя
  4. 03 липня 2017 року
  5. Підпис ____________________________/ __________________________/
  6. Варто памятати, що відмову від спадшини можна відкликати протягом всього строку, встановленого для прийняття спадщини.
  7. Відомості про видачу свідоцтва про право на спадщину обов'язково вносяться до Єдиного реєстру заповітів, спадкових договорів та спадкових справ, а також до Державного реєстру речових прав.

Не варто забувати і про податки. Відповідно до ст. 174 Податкового кодексу України, оподаткуванню підлягає дохід у вигляді вартості успадкованого майна (кошти, майно, майнові чи немайнові права) у межах, що підлягає оподаткуванню, і про це зазначається в річній податковій декларації. Це не стосується спадкоємців-нерезидентів, які зобов'язані сплатити податок до нотаріального оформлення об'єктів спадщини та спадкоємців, які отримали у спадщину об'єкти, що оподатковуються за нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб, а також іншими спадкоємцями — резидентами, які сплатили податок до нотаріального оформлення об'єктів спадщини.
За ставкою 0% оподатковується спадщина, яка наведена в ст. 174.2.1 Податкового кодексу (спадкоємці першої черги, або якщо спадкоємець має інвалідність І групи чи якщо предметом спадкування є грошові заощадження, поміщені до 02.01.1992 року в установи Ощадного банку СРСР та інші випадки, передбачені статтею).

Як відбувається оформлення спадщини в Україні

Порядок оформлення спадщини після смерті

Враховуючи, що питання пов’язані з правом на спадщину та оформленням спадщини є одними з найпопулярніших при зверненні до юристів (практично кожен громадянин України стикається з ними хоча б один раз у житті, часто при оформленні спадщини на квартиру), не зайвим було б висвітлити основні моменти, що дозволяють зорієнтуватися в цій темі.

Порядок оформлення спадщини (права на спадщину)

Протягом півроку з того дня, як помер спадкодавець, спадкоємцю необхідно подати заяву, в якій йде мова про вступ у спадок. Після цього нотаріус відкриває спадкову справу (відзначимо, що це відноситься до випадків, коли відсутній спір про спадщину). Після того, як проходить півроку з того дня, коли відкрито спадщину, спадкоємці або ж спадкоємець отримують свідоцтво про спадкування.

Час відкриття спадщини український Цивільний Кодекс називає день, коли помер спадкодавець, або ж день, коли спадкодавця визнали померлим. Місцем відкриття спадщини є місце, де спадкодавець жив на момент смерті. А якщо воно не відоме, те місце, де знаходиться майно.

Отримання права на спадкування квартири (нерухомості)

Після отримання свідоцтва про право на спадщину нерухомості, вас не назвуть власником до того часу, поки ви не пройдете реєстрацію майна у відповідних держорганах.

Документи для оформлення спадщини

Для оформлення спадщини після смерті потрібні такі документи: насамперед, свідоцтво про те, що спадкодавець помер; якщо процес успадкування проходить за заповітом, то повинен бути і цей документ; перелік осіб, які подали заяву, що стосується визнання до спадкоємства; документація, що повідомляє про склад майна, одержуваного в спадкування; довідку з того ЖЕКу, який прописував спадкодавця; довідка-характеристика з БТІ; при необхідності свідоцтво про шлюб; паспорт спадкоємця; при необхідності свідоцтво про народження, а також ІН спадкоємця. Якщо потрібно, нотаріус може вимагати додаткові документи для оформлення спадщини.

У наявному цивільному законодавстві передбачено 2 підстави для наслідування: отримання спадщини за заповітом або ж без заповіту (за законом в порядку черговості).

В останньому випадку майно розподіляють між спадкоємцями, що належать до 1 — 5-ї черги.

Але кожному дієздатному громадянину надається право залишити за заповітом частину або ж повністю все майно кількох чи однієї особам, які як є, так і не є спадкоємцями за законом.

Але в будь-якому разі непрацездатним чоловікові, батькам і дітям спадкодавця дістається половина, яка покладена кожному з них, якщо відбувався процес успадкування згідно із законом.

Що потрібно знати про оформлення спадщини

Якщо мова йде про оформлення спадщини, квартира, земля, авто та інше майно може залишитися без свого законного господаря, якщо пропустити термін подання заяви про спадщину. Звичайно ж, позбутися права спадкування можна у зв’язку з умисним позбавленням можливим спадкоємцем життя спадкодавця, перешкоджанням складання заповіту і так далі.

Перш ніж дізнаватися про вартість оформлення спадщини, потрібно вирішити, чи маєте ви намір наслідувати після спадкодавця, який помер.

Щоб здійснити вірний вибір, необхідно знати, що вам переходить у спадок, оскільки до можливого спадкоємця при спадкуванні можуть перейти не одні права, але і всі обов’язки спадкодавця.

До слова, прийняти права, наприклад, однокімнатної квартири в ялті, відмовитись від обов’язків ви не в праві.

Тобто якщо вами подано заяву про рішення прийняти спадщину, ви не можете від нього відмовитися, дізнавшись про борги спадкодавця.

Оформлення спадщини у нотаріуса

Здається, що оформлення спадщини у нотаріуса процедура не на стільки складна. Проте, крім всіх перерахованих технічних дрібниць, а також витрат часу, які пов’язані з отриманням потрібної документації, є величезна кількість нюансів на всіх етапах. Про них людина може не знати, і тому цілком можливо залишитися без права спадкування майна спадкодавця (без права на спадщину).

  • Зауважимо що оформлення спадщини в Україні може здійснюватися за довіреністю, причому довіреною особою спадкодавця може виступати будь-який громадянин (у тому числі і приватний нотаріус). Така довіреність завіряється нотаріально, і дає уповноваженій особі право представляти інтереси спадкодавця з таких питань:
  • оформляти спадкові права спадкодавця; оформляти держ. реєстрацію права власності;
  • отримувати зареєстроване свідоцтво про право на спадщину.
  • Джерело

Оформлення документів про смерть

Під час організації похорону оформлення документів після смерті один з найбільш відповідальних періодів. Для швидкої процедури оформлення документів треба вивчити весь необхідний перелік документів. Оформлення документів після смерті здійснюється у відповідних установах. Дана процедура проходить тільки при пред'явленні паспорта відповідального за організацію похорону. Заявник може бути як родич покійного, так і інший громадянин, який взяв на себе зобов'язання за проведення і організацію похорону.

Кожен виданий документ медичної організацією або органом Загсу вимагає ретельної перевірки занесених до нього записів.

Особливу увагу треба звернути на дати, точність написання посадовими особами графи із зазначенням прізвища імені по батькові померлого, дата його народження і смерті, місця народження і смерті, а так само чітке зазначення причин смерті. Необхідно простежити, щоб папери були завірені печаткою організації та підписані посадовими особами.

Викликати ритуального агента для оформлення документів на похорон ви можете по телефону: (044) 568 06 27

Чтобы получить медицинское подтверждение о смерти надо предъявить паспорт особы заявителя, а так же паспорт, амбулаторную карту и если имеется полис медицинского страхования покойника. При проведении оформления гербового свидетельства нужен паспорт особы, которая заявляет о смерти, паспорт покойника, подтверждение о смерти.

При оформленні документів на похорон при собі треба мати: паспорт особи відповідальної за поховання, гербової підтвердження про смерть, квитанцію-договір на церемоніальні послуги з підтвердженням замовлення номера нової могили. Бюро Траур надає допомогу в одержанні необхідних паперів пов'язаних з похоронами. Не витрачайте час і нерви на оформлення паперів довіртеся ритуального дому Траур.

Згідно із законами є встановлений перелік документів при оформленні спадщини після смерті спадкодавця:

  1. Заявка про прийняття спадщини на законних підставах.
  2. Свідоцтво про присвоєння ідентифікаційного номера наступника.
  3. Документ, що підтверджує смерть повинен бути завірений гербовою печаткою, виданий у РАГС або висновком суду про визнання спадкодавця померлим.
  4. Паспорт наступника.
  5. Заповіт (якщо воно є).
  6. Папери, що засвідчують кровні зв'язки: свідоцтво про народження дитини; рішення суду про підтвердження спільного проживання або родинних відносин із спадкодавцем; Свідоцтво про шлюб.
  7. Папери, що свідчать місце відкриття спадщини: будинкова книга з реєстрацією про постійне місце проживання померлого або ж довідка про кінцеве місце проживання видана житловим кооперативом.

Документи, які потрібні на рухоме і нерухоме майно, що успадковується:

  • правовстановлюючий акт на нерухомість і землю,
  • банківська угода,
  • технічний паспорт транспортного засобу,
  • статут компанії або фабрики частина в якому повинні успадкувати витяг з державного реєстру ЄДРПОУ,
  • виписка із списку власників коштовних паперів.

Документами, що надають право на частину землі і нерухомість, можуть бути свідоцтвом про право на майно: дарча, сертифікат на право на пай чи хліборобську частина, договір купівлі-продажу, рішення суду державний акт про право власності земельної ділянки. Треба помітити, що без заяви про прийняття спадщини спадкова справа не заведена. Відсутність же всіх інших паперів не є перешкодою для порушення даної справи.

Ссылка на основную публикацию