Рекомендаційний лист (зразок)

Рекомендаційний лист (зразок) Рекомендаційний лист (зразок)

А для чого потрібні рекомендаційні листи в наш час?

Зміст статті:

  1. Для чого потрібні рекомендаційні листи?
  2. Стиль і правила написання рекомендаційного листа
  3. Зразки рекомендаційних листів співробітнику
  4. Хто запевняє рекомендаційний лист?

Для чого потрібні рекомендаційні листи, і які переваги дають працівникові?

  • У наш час даний документ, в більшості випадків – проста умовність.
  • Але солідні компанії все ж пред’являють серед своїх вимог (точніше, побажань) до кандидатів на посаду мати таку « характеристику ».
  • Так-так, саме на неї схожий документ – правда, характеристика не відкриває двері важливих офісів, а ось рекомендаційний лист – дуже навіть.
  • Вимагати від вас цей «пережиток минулого» ніхто не має права, але воно буде вагомим додатком до вашого резюме .

Що дає рекомендаційний лист здобувачеві?

  • Значно підвищує шанси зайняти вакантне місце.
  • Підвищує довіру роботодавця до претендента.
  • Допомагає переконати роботодавця у високій кваліфікації, відповідальності, порядності і, головне, в цінності майбутнього співробітника.
  • Розширює можливості в отриманні дійсно хорошої роботи.
  • Підтверджує, що здобувача цінували на минулій роботі.

Стиль і правила написання рекомендаційного листа

Умови, при яких співробітник може отримати рекомендаційний лист, всім зрозумілі – це звільнення без скандалу і конфлікту , а також хороші відносини з начальством.

Якщо такий документ вам може знадобитися в майбутньому, то не чекайте кращих часів, куйте залізо, як то кажуть, не відходячи від каси – відразу просите лист , поки роботодавець може і хоче його написати.

Рекомендаційний лист – що потрібно знати про правила складання документа?

  • Ключова мета листа – «реклама» здобувача. Тому, крім головних достоїнств, важливо згадати про професійні якості. Тобто, про успішний досвід роботи, про те, що здобувач – особистість творча, креативна, неординарна, відповідальна та ін.
  • Обсяг листа не повинен бути більше 1-ї сторінки. Всі достоїнства описуються чітко і кратно, а в кінці обов’язково має бути присутня фраза про те, що людину рекомендують на певну посаду або для певної роботи.
  • Як таких, зразків письма не існує, і сам папір носить лише інформативний характер, але існують певні правила оформлення таких ділових листів.
  • Стиль мови в листі допускається виключно діловий. Не застосовуються художні фрази або ж фрази, особливо не несуть смислового навантаження ( «вода»). Також зайвим буде надлишковий пафос або примітивні розпливчасті характеристики співробітника на кшталт «поганий / хороший».
  • Обов’язково в листі вказується його укладач , а сам документ має запевнити «автографом» і печаткою його становить особа.
  • Пишуть документ виключно на фірмовому бланку компанії.
  • Одна рекомендація – добре, а 3 – краще! Пишуть їх ті, хто дійсно може за вас поручитися.
  • Дата написання документа також має значення. Бажано, щоб вік листи на момент пошуку роботи становив не більше 1-го року. Що стосується листів 10-річної давності – вони сили вже не мають (співробітник розвивається, отримує новий досвід і навички).При наявності тільки одного (і то – дуже старої) рекомендації краще не демонструвати її зовсім або попросити укладача документа про її оновлення. На замітку: ніколи не викидайте оригінали таких документів і обов’язково робіть їх копії.
  • Щоб «зачепити» інтерес і довіру роботодавця , слід вказувати в листі не тільки сильні, але і (як не дивно) слабкі сторони претендента . «Напомаджений» ідеальна характеристика тільки відлякає роботодавця. Захоплюватися, звичайно, не варто, але відзначити потрібно.
  • При вказівці особистісних рис співробітника не завадить привести і факти , які б доводили описані гідності.
  • Рекомендаційні листи, отримані з крихітних компаній , на жаль, великої довіри зазвичай не викликають. Причина проста – існує ймовірність, що лист складено і написано «по великій дружбі». Тому якщо ви прийшли саме з такої маленької компанії, подбайте про те, щоб ваше рекомендаційний лист було ідеальним – без вульгарного пафосу, виключно в діловому ключі, із зазначенням слабких сторін тощо.
  • Сьогодні не менш важливі і усні рекомендації . Причому, роботодавці іноді більше довіряють саме їм: приватне пряме спілкування з колишнім керівництвом і колегами здобувача на перевірку виявляється більш цінним, ніж сам лист – є можливість задати додаткові питання. Тому багато претендентів вказують телефони для отримання таких рекомендацій прямо в резюме.
  • Важливо пам’ятати, що нове керівництво, яке приймає вас на роботу, може зателефонувати за номерами, вказаними в рекомендаціях. Тому не варто писати «липових» фіктивних паперів, щоб потім не опинитися біля розбитого корита і без престижної роботи через такої маленької брехні. І навіть у разі, якщо лист пише безпосередньо керівник, який відпускає вас на вільні хліби з дружнім рукостисканням, слід обов’язково заручитися його згодою на підтвердження автентичності документа (якщо воно знадобиться) і на можливий розмова з новим керівництвом, у якого можуть виникнути додаткові питання.
  • Не слід також відправляти рекомендаційні листи одночасно з резюме. Залиште листа на потім. Інакше складається враження, що здобувач настільки не впевнений в своїх силах, що відразу використовує всі свої «козирі» зовнішньої підтримки. Рекомендується надавати ці папери або на вимогу, або ж на наступній стадії переговорів. Відправляючи ж резюме, можна просто м’яко і ненав’язливо підкреслити свою готовність – в разі необхідності надати такі рекомендації.

Зразки рекомендаційних листів співробітнику від роботодавця

Як написано вище, стиль документа повинен залишатися суворо діловим – ніяких зайвих епітетів, художніх шедеврів і чудових форм .

Приблизний «план» даної офіційного паперу наступний:

  • Тема. Тут, природно, пишемо «рекомендаційний лист» або, в крайньому випадку, просто «Рекомендація».
  • Безпосередньо звернення. Даний пункт слід пропустити, якщо папір видається «на всі випадки життя». Якщо ж вона призначена певному роботодавцю, то потрібна відповідна фраза. Начебто, «Пану Петрову В.А».
  • Інформація про претендента. Тут вказуються конкретні дані про співробітника – «Пан Пучков Вадим Петрович працював в ТОВ« Єдиноріг »на посаді менеджера з продажу з грудня 2009 року по лютий 2015 року».
  • Обов’язки співробітника, його особисті якості і досягнення , інше, що може виявитися корисним при працевлаштуванні.
  • Причини звільнення. Даний пункт зовсім обов’язковий, але в разі, коли працівник був змушений звільнитися через непередбачені обставини (наприклад, у зв’язку з переїздом в інше місто), причини можна вказати.
  • І найважливіше – рекомендація. Заради цього пункту документ і пишеться.Рекомендувати співробітника можна різними способами. Наприклад: «Ділові якості Пучкова В.П. і його професіоналізм дозволяють порекомендувати його на аналогічну або іншу (вищу) посаду ».
  • Інформація про укладача листа. Тут вказуються особисті дані рекомендателя – його ПІБ, «контакти», посаду і, звичайно, дата складання паперу. Наприклад, «Генеральний директор ТОВ« Єдиноріг »Васін Петро Олексійович. 16 лютого 2015. Тел. (333) 333 33 33 ». Також повинен бути присутнім вихідний номер документа.

Зразки рекомендаційних листів співробітнику від роботодавця при звільненні:

Рекомендаційний лист (зразок)Рекомендаційний лист (зразок)

Рекомендаційний лист (зразок)

Хто запевняє рекомендаційний лист?

Зазвичай цей лист своєму звільняється співробітнику становить безпосередньо його керівник . В крайньому випадку, заступник керівника (природно, з відома зайнятого начальства).

У відділі кадрів таких документів, на жаль, не видають. Тому при відсутності розбіжностей з начальством звертатися за листом слід саме до нього.

  1. Також рекомендації можуть написати колеги або партнери (якщо у керівника залишилися до вас претензії).
  2. Є й такі ситуації, коли працівник самостійно пише дану рекомендацію, а потім відносить до свого вічно зайнятого керівнику на підпис.
  3. Незалежно від того – хто саме пише рекомендацію, важливо, щоб вона була правдивої, вичерпної і відповідає правилам її складання .

Рекомендаційний лист — Зразки рекомендаційних листів

При влаштуванні на нове місце роботи потрібен ряд обов’язкових документів. Але іноді на прохання роботодавця потрібно надати відгук попереднього керівництва або викладача з місця навчання.

Рекомендаційний лист — це тип ділового листа, який має особливі правила складання і оформлення. Його слід мати при собі на співбесіді і пред’являти на вимогу працівника кадрової служби. В рекомендації вказуються кваліфікація, навички та особистісні якості претендента, які мають допомогти йому отримати вакантне місце з гідною зарплатнею.

Рекомендаційний лист (зразок)

Зміст рекомендаційного листа

Рекомендаційний лист — це службовий документ. Він повинен бути написаний акуратно, грамотно і чітко по ділу. У його зміст входить:

  • заголовок (не обов’язково);
  • інформація про час трудової діяльності на даному підприємстві (компанії), форма взаємовідносин з рекомендувачем;
  • опис функціональних обов’язків;
  • вміння справлятися з поставленими завданнями;
  • здатність до перепідготовки;
  • власні враження про рекомендовану особистість;
  • вказівка мотиву звільнення;
  • дата, підпис, контактні відомості керівної особи (партнера, колеги).

За своєю суттю рекомендаційний лист є характеристикою на людину, яка знаходиться в пошуку роботи, і може складатися у вільному стилі.

Оформлення даного виду листів

Рекомендаційний лист (зразок)

Закон не зобов’язує керівників видавати рекомендації на звільнених співробітників. І якщо було отримано відмову від роботодавця, то можна звернутися за рекомендацією до колишніх колег.

Серйозна компанія або фірма для більшої солідності і значущості, видасть цей документ на спеціальному бланку з належним набором реквізитів. Але можна написати її на простому аркуші паперу і від руки. Завіряти печаткою теж не потрібно. Досить одного примірника.

Зверніть увагу на те, що:

  1. Наявність рекомендаційного листа говорить про те, що людина завбачлива, відповідальна і порядна.
  2. Позитивні оцінки при влаштуванні підвищують довіру до кандидата і шанси на отримання гідної роботи.
  3. Найбільш цінними рекомендації будуть для домашнього персоналу і на керівні пости з матеріальною відповідальністю. Перевірка відомостей з минулих місць роботи дозволить створити об’єктивну думку про претендента.
  4. Зацікавити наймача можна не тільки сильними сторонами кандидата. Ідеальна характеристика може викликати сумніви.
  5. Не вселяють особливої довіри рекомендації маленьких компаній. Треба подбати про їхню унікальність та актуальність. Бажані мати такі рекомендації від 2-3 людей.

Зазвичай рекомендаційний документ складається при звільненні зі старого місця роботи, закінченні навчання, і є додатком до резюме. Але чи варто поспішати з його використанням? Якщо кандидат на вакансію скаже про нього завчасно, то може здатися, що він намагається знайти підтримку зовні і навпаки, затягнувши час, може не бути відповідного моменту.

Цілком достатньо підкреслити готовність подати рекомендації, коли на цьому наполягатиме наймач. Здобувачеві потрібно заздалегідь отримати згоду рекомендувача на підтвердження достовірності інформації або виникненні додаткових питань.

Зразок рекомендаційного листа співробітнику (бухгалтеру)

Гармаш Марія Сергіївна працювала в ТОВ «Валентин» під моїм керівництвом на посаді бухгалтера з вересня 2011 року по січень 2017 року.

Читайте также:  Договір про визначення частки у суспільній сумісній власності (зразок)

Гармаш М. С. відповідала за ведення бухгалтерського та податкового обліку, організовувала роботу з первинною документацією, проводила контроль взаєморозрахунків з покупцями і постачальниками, займалася підготовкою та здачею звітності до податкових органів. За час роботи в ТОВ «Валентин» Вона відмінно справлялася зі своєю роботою та завданням по мінімізації податків і витрат.

Марія Сергіївна комунікабельна та неконфліктна, завжди прагне до підвищення свого професійного рівня, старанна, відповідальна, та має добре розвинені математичні та аналітичні здібності.

Професійні навички та особисті якості Гармаш М. С. дозволяють рекомендувати її для роботи на аналогічній посаді або посаді головного бухгалтера в іншій компанії.

  • Головний бухгалтер ТОВ «Валентин»
    Загорецька Валентина Степанівна
    тел. (000) 000-00-00
  • 24 січня 2017 року

Зразок написання рекомендаційного листа для студента

Рекомендаційний лист

Студенту ЧДТУ Шевченку Олександру Валерійовичу

Студент Шевченко О. В. в 2016 році закінчив Черкаський державний технологічний університет, кафедра електротехнічних систем факультету електронних технологій і робототехніки.

За час навчання Олександр Валерійович зарекомендував себе як здатний студент, який завжди прагне підвищення свого рівня знань. Є лауреатом конкурсу «Електро-Технік Студ». У колективі користувався повагою і авторитетом. Брав активну участь у громадському та культурному житті ВНЗ. Має неконфліктний характер, комунікабельний, відрізняється високим рівнем відповідальності і працьовитості.

Тому рекомендую Шевченка О.В. для проходження стажування в «РобоТех Україна».

Заступник декана факультету електронних технологій і робототехніки
професор Вільний Я.Д.

26 липня 2016 р

Рекомендаційний лист на учня для вступу до ВНЗ

Рекомендаційний лист на учня 11 «в» класу ЗОШ № 17 м. Миколаїв Гаврилюка Сергія Олександровича.

За період свого навчання в ЗОШ № 17 Сергій зарекомендував себе як старанний учень, з активною життєвою позицією. У список його досягнень можна віднести не тільки успіхи у навчанні та громадській діяльності, а й досягнення в спорті.

Сергій є призером обласної шкільної олімпіади з математики 2016-2017 років, а також лауреатом багатьох конкурсів з інформатики. Під керівництвом педагогів школи, Він написав ряд комп’ютерних програм, які використовуються іншими учнями та педагогами в навчальному процесі.

Сергій з дитинства займається волейболом і з 5 класу входить до складу міської та шкільної команди з цього виду спорту. З 2013 по 2016 роки шкільна команда займала призові місця в обласних змаганнях з футболу.

Сергій завжди брав активну участь у громадському житті школи: допомагав організовувати заходи, відвідував класні години, брав участь в різних акціях.

Спираючись на всі перераховані вище досягнення і заслуги, Адміністрація ЗОШ № 17 м. Миколаїв наполегливо рекомендує випускника школи Гаврилюка Сергія Олександровича для вступу до вищого навчального закладу.

  1. Директор ЗОШ № 17 м. Миколаїв
    Вербний Василь Григорович
    підпис ______________
  2. 13 квітня 2017 року

Рекомендаційний лист вчителя

Рекомендаційний лист Горбуновій Оксані Петрівні

Горбунова Оксана Петрівна пропрацювала на посаді вчителя географії загальноосвітньої середньої школи № 6 м. Золотоноша з 2010 по 2017 навчальні роки.

За час роботи Оксана Петрівна проявила себе як відповідальна, комунікабельна, пунктуальна, творча особистість. Вона зуміла передати дітям не тільки свої знання, а й свої найкращі якості.

  • Свою педагогічну роботу Оксана Петрівна будувала на використанні сучасних освітніх науково-педагогічних програм.
  • Окрім проведення занять, Вона брала активну участь в розробці планів і складанні навчально-методичних матеріалів для учнів старших класів.
  • Завдяки своїм високим професійним і особистим якостям її учні неодноразово займали призові місця в міських і обласних олімпіадах з географії.
  • Причиною звільнення Оксани Петрівни з нашої школи став її переїзд в інше місто за сімейними обставинами.

Я з задоволенням рекомендую Оксану Петрівну в якості професійного педагога. У разі якщо Вам знадобиться додаткова інформація, я залюбки її надам.

  1. Директор ЗОШ № 6 м. Золотоноша,
    Гоменюк Сергій Борисович
    телефон 00-00-00
  2. 16 листопада 2017 р.

Рекомендаційний лист для компанії

Компанія «СантехБуд» є нашим партнером в галузі матеріального виробництва та будівництва протягом 8 років.

За цей час ТОВ «СантехБуд» показала свою здатність з повною відповідальністю підходити до поставлених завдань, виконувати роботи якісно та вчасно. Відмінною рисою роботи ТОВ «СантехБуд» є високий професіоналізм, організованість співробітників компанії та чесність.

  • Рекомендуємо ТОВ «СантехБуд» як надійного і стабільного ділового партнера.
  • Генеральний директор
    ТОВ «КиївБудСервіс»
  • Григорян Олександр Васильович

Практика складання і вимоги рекомендаційних листів

В Україні практика складання і вимоги рекомендаційного листа на ринку праці тільки набуває популярності. А якщо поглибиться в історію, то раніше, без рекомендаційних листів неможливо було працевлаштуватися.

Наприклад, в 19-20 столітті це стосувалося в першу чергу домашнього персоналу: домогосподарки, гувернантки, дворецького. А якщо випадав щасливий випадок найнятися на роботу без них, то платили мало, поки своїми справами працівники не доводили старанність, добропорядність, чесність.

За часів СРСР цей документ відігравав важливу роль в житті радянського громадянина і був частиною характеристики. У ній сухою формальною мовою описували особисті якості та заслуги перед партією. Важко було влаштуватися на хорошу роботу або вступити до престижного вузу з поганими відгуками.

На Заході рекомендації мають дещо інше значення. Їх мета полягає в тому, щоб переконати роботодавця в своєму професіоналізмі і високих персональних якостях. Питаннями перевірки займаються служби безпеки, але рекомендаційні листи з підписом топ-менеджера і фірмовою печаткою служать надійною гарантією.

Ці документи починають збирати будучи учнями школи. Чим більше буде поручителів, тим вище репутація. У них викладається чиста правда, бо відомості ретельно перевіряються. У разі невідповідності зазначених фактів, кандидат втратить довіру і можливість отримати відповідальну посаду.

Як написати рекомендаційний лист — публікації на Jobs.ua

Ви можете називати рекомендаційний лист «віянням минулого», проте для отримання хорошої посади варто використовувати будь-які методи. Сьогодні він не обов’язковий, частіше достатньо лише надіслати резюме. Але ж збільшити шанси для успіху бажає кожен. Тим паче, якщо колишній керівник до вас гарно ставився і ви маєте вже певні досягнення та здобутки. Чому б цим не скористатися?

Скромним та сором’язливим зробити гідну самопрезентацію досить важко. Або ж хвилювання на співбесіді не дозволили вам до кінця розкрити свій потенціал. Рекомендації від колишнього шефа стануть додатковим аргументом і підтвердженням цінності вашої персони.

Отож, якщо ж ви твердо вирішили, що він вам потрібен, варто спочатку дізнатися, що лист собою являє, як правильно пишеться і яка інформація зазначається. Бо буде дуже неприємно осоромитися при спробі показати свої переваги.

Знайомство з терміном

Що ж таке рекомендаційний лист? Це характеристика, яка пишеться у довільній формі, де в повному обсязі розкриті професійні якості людини, яка шукає роботу. Він складається за місцем навчання особи або її попереднього місця працевлаштування.

Його завдання – показати всі якості кандидата, що будуть корисними на новій посаді. До того ж цю інформацію готові підтвердити або освітній заклад, або колишній роботодавець.

Якогось стандартного зразка для рекомендаційного листа не існує, хоча є приблизні форми його написання.

Важливе уточнення! Якщо ви не впевнені в тому, що колишній роботодавець напише (чи просто підпише) якісний текст, де будуть сповна розкриті ваші переваги, або ж не знаєте, чи буде цей документ змістовним та щирим, не ризикуйте. Формальний підхід тут не діє. Краще нічого, ніж пуста необґрунтована інформація.

Рекомендаційний лист (зразок)

Вимоги до написання

Перш за все, рекомендаційний лист співробітника повинен бути вашою ініціативою. Колишній роботодавець самостійно не запропонує вам свої послуги.

В ідеалі написати його має сам керівник компанії, начальник відділу або менеджер по роботі з персоналом.

Якщо ви молодий фахівець без досвіду роботи, то рекомендації вам може дати науковий керівник, куратор, професор, авторитетний викладач з місця навчання. Хто ж, як не ці люди, здатні гідно оцінити вас?

Проте на практиці частіше всього буває по-іншому: ви самі все пишете, а керівник лише вносить правки та підписує (або відмовляє в затвердженні через ваше самолюбство та перебільшення). Тому важливо зберегти баланс між правдою та прикрашенням дійсності. Варто правильно себе оцінювати: не завищувати чи применшувати свої досягнення.

Документ не повинен бути малоінформативним, беззмістовним, підтверджувати лише те, що ви працювали в цій компанії. Потрібні конкретні факти: посада, період роботи, обов'язки та досягнення. Загальних фраз, таких як «відповідальний», «працьовитий» і подібних, краще уникати. Причину звільнення бажано вказати у м'якій формі.

Маленький секрет: рекомендаційні листи на фірмових бланках, гербованому папері та з печатками викликають більшу довіру.

Структура документа

Тож, якщо ніхто вам писати рекомендаційного листа в компанії не збирається, проте згодні підписати готовий варіант, закатайте рукава і почнемо складати самостійно. Важливо попередньо заручитися підтримкою рекомендатора і мати його контактні дані. Адже інколи необхідне словесне підтвердження або уточнення представленої в листі інформації.

З яких пунктів складається документ:

  • Персональні та контактні дані рекомендатора (ПІБ, повна назва компанії, посада, телефон, адреса електронної пошти).
  • Прізвище, ім’я, по батькові кандидата, посада, яку він займав, тривалість працевлаштування (період з … по …).
  • Короткий список посадових обов'язків.
  • Опис вагомих досягнень (як персональних, так і командних).
  • Невелика характеристика особистості («комунікативний», «активний»… Пам’ятаєте? Не треба!).
  • Уточнення причини звільнення (факультативно) та висловлення жалю з цього приводу (також факультативно). Не стане зайвим також вираження сподівання на його подальшу успішну кар’єру.

Нагадаємо, що ця структура лише приблизна і має рекомендаційний характер. Ви впевнено можете додавати свої параграфи згідно з вашою професією.

Наповнення змісту

Головна риса рекомендаційного листа – чесність. Там має бути написана виключно правда, жодних перебільшень. Адже будувати нові відносини та починати кар’єру з брехні – неправильно. До того ж успіхом такі «махінації» ще ніколи на завершувалися.

Добре, якщо в тексті будуть цифри: статистична оцінка ваших досягнень. Це діє дуже переконливо. Навіть нетехнічні професії можна виміряти в числах. Думайте, як це зробити.

Максимально точний опис вашого характеру дозволить потенційному роботодавцю зрозуміти, чого від вас очікувати, чи зможете ви встановити контакт з колективом, чи відповідаєте ви корпоративному духу компанії. Тому, реальні якості краще, ніж необґрунтована хвала.

Недолікам також є місце в листі. Ніхто ж не ідеальний? Писати багато і красиво – не так важко, як потім це підтвердити. І звучить це неправдоподібно. Зазначивши один-два незначних недоліки з вашого минулого, вдасться зробити документ «живим» та природнім.

Читайте также:  Сплата аліментів – порядок стягнення коштів на дитину

Рекомендаційний лист (зразок)

Той самий момент

Рекомендаційний лист – як подарунок: не стільки важлива його наявність, як презентація. Недостатньо просто прикріпити файл до резюме та чекати на диво. Тут потрібен особливий підхід. Адже даний документ – це ваш козир. Тому треба спіймати момент, коли ним зіграти.

Якщо надіслати рекомендаційного листа разом з резюме, рекрутер може подумати, що ви намагаєтеся щось приховати, не впевнені у своїх здібностях, шукаєте підтримку ззовні або ж виправдовуєтеся. Але якщо вчасно його не представити, то іншої нагоди може вже не буде.

Найкращий час – надіслати за запитом, або ж у період активної стадії перемовин. У більшості випадків це стає вирішальним фактором для вашої перемоги. Якщо HR-менеджери до цього моменту ще мали сумніви та не могли зробити остаточний вибір, то ваш рекомендаційний лист покладе останню «гирю на терези».

Рекомендаційний лист для закордонної програми: практичні поради

Нещодавно ми писали про рекомендаційний лист, потрібний для вступу на міжнародні програми. Оскільки далеко не всі українські університети цього вчать, ми вважали, що наш матеріал з детальним описом структури і прикладами, допоможе кожному, хто стикнувся з необхідністю написати чи отримати такий документ.

Проте виявилося, що для українських претендентів проблема полягає не тільки чи не стільки в самій структурі документу. Вітчизняний кандидат почувається розгубленим, вирішуючи деякі проблеми психологічного характеру та наражаючись на певні “неписані правила”.

У цьому тексті ми спробували надати чесні відповіді на ті питання, з якими найчастіше стикаються студенти.

Питання перше: до кого звернутися по рекомендаційний лист

Кого краще просити про написання рекомендаційного листа? Декана, який вів один курс? Титулованого професора, який постійно їздить на наукові конференції за кордон? Куратора, який веде ваш диплом і в якого ви слухали п’ять курсів? Керівника, з яким ви їздили в експедицію і встановилися гарні стосунки? “Доброго” викладача з вашої кафедри, який нікому не відмовляє в таких проханнях?

Важливо зрозуміти, що в іноземному університеті звертатимуть увагу на:

  • наявність прозорого зв’язку між викладачем і вами та зрозумілого досвіду вашої співпраці, що має випливати з тексту листа;
  • ступінь кореляції фаху чи наукових інтересів викладача зі специфікою програми або набором курсів, які ви збираєтеся слухати за кордоном;
  • об’єктивний статус – наукове звання, ступінь, посада, регалії вашого поручителя.

Те, що ці пункти не завжди стосуються однієї і тієї самої людини – не проблема. Як правило, міжнародні програми вимагають 2-3 рекомендаційних листи. Тож ви цілком можете задовільнити всі вимоги окремими документами.

Приклад списку осіб, які мають написати рекомендаційні листи:

1. Куратор, в якого ви пишете курсову чи дипломну роботу, з яким проводили дослідження і який читав у вас кілька курсів.

Його рекомендаційний лист “must have”, навіть якщо він “лише” старший викладач. Навпаки, якщо ви не матимете рекомендацій від цієї людини, у закордонного університету можуть виникнути до вас запитання.

Якщо це дійсно неможливо, варто продумати чітку стислу відповідь.

2. Викладач курсу або курсів, дотичних до спеціалізації, яку ви плануєте опанувати в закордонному університеті. Це особливо важливо, якщо обрана вами програма дещо відмінна від спеціалізації, яку ви отримуєте в українському ВНЗ.

3. Статусний викладач (професор, декан), який вів хоч один курс (приймав іспити, був на захисті наукової роботи тощо) та може вас ідентифікувати.

Якщо цим побажанням відповідає одна-дві кандидатури – тим простіше!

Питання друге: міжнародні вимоги та українські реалії

Зрозуміло, що рекомендаційний лист має писати викладач. Він фахівець, який має життєвий, науковий та викладацький досвід. Відповідно, тільки він здатний надати оцінку студенту, зрозумілу закордонним колегам.

Але більшість викладачів українських університетів на прохання студента написати рекомендаційного листа відповість: “Напишіть, що вам треба, а я поставлю підпис”.

Що має робити студент: погодитися, поступившись доброчесністю, чи продовжувати “килимове бомбардування” інших викладачів. Чи може… спробувати переконати викладача?

Щоб вирішити проблему, необхідно зрозуміти можливі її причини. Їх можна згрупувати таким чином:

  • відсутність у викладача практики написання таких листів (в українських університетах цього не вчать);
  • об’єктивний брак часу у викладача;
  • щире бажання “причинити добро” студенту, який краще знає нюанси власної наукової біографії та вимоги обраної закордонної програми;
  • незнання іноземної мови або невпевненість щодо “правильних” формулювань (зауважте, що викладачу неприємно зізнатися в цьому навіть собі, не те що 20-річному студенту).

Відповідно, і “робота з запереченнями” має бути різною. Спробуйте зрозуміти саме вашого викладача. Тоді ви зможете запропонувати рішення, яке дозволить і вам, і йому залишитися доброчесними, але, водночас, полегшить “головний біль” кожного з вас.

Рішення:

1. Запросіть викладача просто поспілкуватися у спокійній обстановці (не на перерві між лекціями, не під час сесії, не в день засідання кафедри тощо). Домовтеся про зустріч хоча б на 15-30 хвилин.

По-перше, це дозволить вам нагадати про себе (за потреби), актуалізувати у пам’яті викладача інформацію про вас.

По-друге, ви зможете спокійно розповісти про свої плани: описати програму, на яку ви подаєте документи, розповісти про причини вашої зацікавленості в ній.

Рекомендаційний лист

  1. Логіка та призначення документу

Рекомендаційний лист (лист-рекомендація) – широко розповсюджений документ, який додається до CV молодого спеціаліста і грає роль сторонньої суб’єктивної оцінки кандидату від старших колег.

Такий документ повинен надати добре аргументовану та документовану оцінку, достатні докази та інформацію, щоб допомогти рекрутеру або відбірковому органу прийняти правильне рішення стосовно Вас. Лист рекомендація присвячений для викладення як академічних здібностей, так особистих якостей, але баланс між двома зазначеними аспектами змінюватиметься в залежності від типу подання.

Рекомендації також можуть бути використані для пояснення певних слабких місць або неоднозначностей у інших ваших документах.

Розмір рекомендаційного листа повинен бути одна-дві сторінки.

Надто коротка характеристика сприймається як поганий знак, але й великий об’єм небажаний, оскільки читати листа будуть досить заняті особи, які не мають можливості виділити багато часу на читання даного документу.

Далеко не факт, що бездоганний лист-рекомендація буде визначальним у Вашій перемозі, тоді коли недосконалий лист різко знижує шанси навіть дуже сильного подання. Тому велика увага повинна приділятися формі, змісту та дотриманню усіх формальностей.

Найперше, потрібно зрозуміти, що рекомендаційний лист:

  • укладають ті, хто перебував у певних академічних (робочих) відносинах із Вами;
  • але ті, кому він пишеться, повинні надати всю необхідну інформацію про себе;
  • повинен містити конкретику Вашої взаємодії, що не залишає сумнівів у її реальності;
  • повинен бути таргетованим та писатись конкретно під ситуацію;
  • повинен враховувати зміст мотиваційного листа та CV-форми.

Не варто готувати рекомендаційний лист власноруч. Так, не завжди Ваш попередній начальник чи професор, що викладав у Вас, матиме час та бажання його витратити саме на Вас. Однак окрім рекомендаційного листа Ви і так готуєте інші документі.

Тому, якщо стиль рекомендаційного письма буде співпадати зі стилем, наприклад, супровідного листа, це буде помітно селекторам, і шанси на успіх усього подання можуть суттєво зменшитися. Особливо це актуально у світлі того, що рекомендаційних листів, як правило, запитують два та більше.

Все ж сторонній погляд, хай і з критикою, все одно буде більш вигідним для Вас.

  1. Що потрібно надати тому, хто буде складати і підписувати листа?

Для того, щоб надати дійсно інформативну рекомендацію, потрібно користатися усією доступною офіційною інформацією про Вас. Ідеально – взагалі поговорити особисто або через електронні засоби, для того, щоб зрозуміти все необхідне. На додачу той, хто просить лист-рекомендацію, повинен до свого прохання додавати документи за таким орієнтовним переліком:

  • актуальні власні контактні дані;
  • власна CV-форма у свіжій редакції;
  • перелік закінчених курсів та дані про успішність (наприклад, для нас – додаток до диплому);
  • коротке пояснення мети та характеру подання, до якого додається затребуваний рекомендаційний лист;
  • копія змістової частини подання, до якого додається затребуваний рекомендаційний лист;
  • копії інструкцій та рекомендацій до вигляду рекомендаційного листа, або форми чи шаблони для нього від офіційних ресурсів програми (або організації-роботодавця), на яку ви претендуєте;
  • інші офіційні відомості, рекомендації та інструкції (копії файлів, або електронні посилання) про програму (або місце роботи), на яку Ви претендуєте;
  • список будь-яких інших досягнень як студента чи аспіранта;
  • перелік своїх власних побажань до змісту такого листа;
  • відомості про терміни та дедлайни. При цьому треба надати як мінімум декілька днів. Краще – тиждень-другий;
  • побажання до дати, якою має бути підписаний лист-рекомендація;
  • у випадку роботи з паперовими копіями – адреса або, бажано, конверт з адресою, куди лист повинен бути відправлений.

Ще один фактор, який значно полегшує отримання бажаної рекомендації – це свіжість спогадів.

Якщо є можливість – намагайтесь звернутись за рекомендацією якомога раніше, або попросити написати рекомендацію «про запас» професора, з яким склалися конструктивні відносини та який відзначає Вас позитивно.

Так, тут втрачається орієнтованість на конкретну програму, грант чи місце роботи, однак потім таку рекомендацію вже можна буде оновити під конкретний випадок.

  1. Формат рекомендаційного листа

Ваша характеристика у рекомендаційному листі, зазвичай, починається з опису того, як довго той, хто надає рекомендацію знав Вас та в якій якості. Тут слід зазначати конкретику: назва курсу, період навчання, тематика наукової роботи тощо. Це непряме, проте виключно дієве підтвердження реальності взаємодії та підґрунтя для надавання рекомендацій.

Продовжити слід описанням навичок, продуктивності, і певних особливих якостей, що роблять саме Вашу кандидатуру максимально виграшною для позитивного рішення залежно від вимог потенційного нового роботодавця, чи типу гранту.

Закінчувати слід підбиттям підсумків та виголошенням сильного речення, в якому містяться слова «щиро рекомендую», «радий рекомендувати» тощо.

Сильний рекомендаційний лист:

  • стисло репрезентує надавача та контекст у якому він може надати характеристику: Ви були студентом, він був Вашим керівником, або Ви працювали як рівноправні колеги;
  • дає оцінку інтелектуальних здібностей, особистих якостей апліканта та його сильних сторін. Мається підтримка прикладами з сумісної діяльності, наприклад: складання іспитів, виступи на семінарах, захист проектів;
  • дає відомості про кваліфікацію та якості, що затребувані на новому місці роботи чи у проекті. Тут також бажані конкретні приклади;
  • не викликає сумнівів у об’єктивності та реалістичності наданих характеристик;
  • містить відомості про формальний рейтинг за оцінками у групі, або порівняння за конкретними рисами з іншими особами;
  • містить мінімальну кількість кліше та шаблонних фраз та надлишкових метафор;
  • дає характеристику переважно Вашим позитивним сторонам. Якщо про щось не зазначено – це означає, що брак незазначеного може бути негативною стороною;
  • часто може бути побудованим на принципі «рівноваги»: дещо надмірна похвала істотно, але не переважним чином, компенсується чесним, хоч і ввічливим описом недоліків;
  • недоліки подані у контексті роботи над їх виправленням і прогресу у цьому;
  • має структуру та логіку, що максимально відповідає духу та логіці саме того подання, для якого воно пишеться. Особливо це актуально у порівнянні з нерелевантними до конкретної ситуації листами, або т.з. «універсальними» невиразними листами-рекомендаціями;
  • містить професійний висновок щодо професійної потенційної успішності на базі уже зазначених даних. Надавач має бути готовим додатково підтвердити усі свої слова додатковими прикладами, не зазначеними у листі;
  • оформлений на бланку чи за встановленим на кафедрі (факультеті). Університетські гербові бланки – перебір для даної задачі, як і підпис проректорів та «завіряння» підписів у відділі кадрів.
Читайте также:  Як стягнути аліменти з непрацюючого батька?

Типові помилки рекомендаційних листів:

  • містить надто вузькі та специфічні подробиці щодо Ваших курсів чи робіт, які не можуть бути відразу зрозумілими широкій аудиторії (зворотна сторона конкретики, яка, тим не менше, обов’язкова);
  • містить неправильне написання імені або декількох варіантів написання імені в одному і тому ж листі;
  • кілька імен перераховані в тілі листа, що вказує на спробу застосувати вже готового листа, написаного для іншого претендента;
  • використання псевдоніму перед зазначенням вірного та повного П.І.Б.;
  • використання звичайного паперу замість бланку чи спеціальної форми;
  • відсутність підпису і / або контактної інформації надавача;
  • у листі рекомендації надто багато загальних фраз та не підкріплених прикладами тверджень.
  • https://resumegenius.com/letter-of-recommendation – набір шаблонів та пояснення принципів написання рекомендаційних листів
  • https://www.thebalancecareers.com/recommendation-letter-template-2062919 – рекомендації до створення рекомендаційних листів разом із шаблоном.
  • Richard Johnson-Sheehan, Technical Communication Strategies for Today (2-nd Edition) – New Jersey, Pearson Education, Inc, 2015. – p. 527.
  • Mike Markel, Practical Strategies for Technical Communication. – Boston, MA, Bedford St. Martin’s, 2015. – p. 560.
  • Laura J. Gurak, John M. Lannon-Strategies for Technical Communication in the Workplace (2nd Edition) – New Jersey, Pearson Education, Inc, – p. 527.

IVAN FRANKO NATIONAL UNIVERSITY OF LVIV

LETTERS OF RECOMMENDATION / CV

Curriculum Vitae (CV)

СV — Europass Format

The Curriculum Vitae in Europass Format helps you present your skills and qualifications effectively and clearly. You can create your CV online using tutorials or download the template, examples and instructions.

  • Create your CV online (Europass Format)
  • CV Examples
  • How to write a Curriculum Vitae (CV)
  • ЯК НАПИСАТИ РЕКОМЕНДАЦІЙНОГО ЛИСТА
  •   Коли студенти подають документи на навчання/стажування за кордоном, вони повинні представити щонайменш два рекомендаційних листи від викладачів чи професорів, які чесно оцінять їхні академічні здібності та творчий потенціал.

  Ці листи відіграють велику роль в прийнятті рішення про зарахування. Ось чому так важливо надати будь-яку корисну інформацію. Ваші студенти повністю довіряють Вам. Коли Ви можете написати позитивну рекомендацію — погоджуйтесь. Коли ж Ви знаєте, що Ваша рекомендація лише зменшить шанси студента, порадьте йому звернутись за рекомендаційним листом до іншого викладача.

  Перед тим, як писати рекомендації з'ясуйте конкретні цілі студента. Це необхідно для того, щоб акцентувати його навчальні та індивідуальні здібності, які стосуються цих цілей та завдань.

Рекомендаційний лист повинен складатися з такої інформації:

  1.   1. Посада в університеті, закладі чи фірмі. Вкажіть, як довго Ви знаєте студента і ким Ви є для нього (викладачем, куратором, керівником дослідницької чи наукової роботи).
  2.   2. Чим краще Ви знаєте студента, тим ефективніша буде Ваша рекомендація. В рекомендації важлива конкретика, а не узагальнення. Коли Ви характеризуєте абітурієнта як організовану та працьовиту людину, ви повинні це підтвердити конкретними прикладами. Наприклад: «…Юля -працьовита студентка. Її дослідницький проект на тему безробіття в Академмістечку є яскравим проявом вміння працювати і аналізувати статистичні дані». Розкажіть, що студенту вдалося зробити та які його плани на майбутнє. Акцентуйте увагу на індивідуальних здібностях студента, що виділяють його серед інших. Вкажіть, чому, на вашу думку, навчання/стажування в обраному ним закладі/на програмі принесе йому користь.
  3.   3. Оцініть студента в порівнянні з іншими, котрих Ви спостерігали під час роботи. Для кожної категорії вкажіть рівень студента (відмінно, добре, задовільно, гірше, ніж задовільно). Приблизний список категорій оцінки:
    •     ● Інтелектуальні здібності
    •     ● Любов до праці
    •     ● Винахідливість, ініціативність
    •     ● Адаптація до нової ситуації
    •     ● Здібності до викладання матеріалу
    •     ● Бажання продовжувати навчання
    •     ● Здатність зробити серйозний внесок в обрану галузь в майбутньому
    •     ● Знання в обраній галузі
    •     ● Серйозність намірів
    •     ● Емоційна стабільність
    •     ● Якості лідера
  4.   4. Вкажіть, до якої категорії, на Вашу думку, відноситься студент (з кількості студенті Вашого факультету останніх років): кращі 5% студентів, кращі 10% студентів, 25%, 50% і т. ін.

  Що стосується обсягу роботи, то однієї сторінки буде достатньо. Пам'ятайте, що важлива якість наданої інформації, а не кількість рядків. Кожна фраза повинна нести смислове навантаження. Не включайте до рекомендації те, що не має безпосереднього відношення до вступу студента за певною програмою.

Передбачається, що студенти не повинні бачити рекомендаційного листа. Однак, через складності роботи пошти, дуже важко дотримуватися цього правила. Більшість університетів/програм вимагають, щоб особа, що дає рекомендацію, помістила свій відгук про студента в заклеєний конверт і поставила свій підпис.

TIPS FOR WRITING

  Having strong letters of recommendation can greatly increase your chances of being accepted to college, university or international program. For this reason, it is important to carefully consider who will write the letters for you and to give them some suggestions about what kind of information to include.

  • Who should you ask to write letters of recommendation?

  Consider asking present or former teachers or professors, employers, coaches, or others who know your personality and abilities well. Letters from people who are familiar with your background and abilities are more important than letters from people in important positions or family members. In fact, letters from friends and family members are not usually considered acceptable.

  If you are required to submit 3 or 4 letters of recommendation, it is a good idea to have different types of people write them. For example, rather than getting 4 letters from «professors, get 2 from professors, one from an employer and one from a former coach.

Hopefully each will focus on slightly different aspects of your personality and abilities. However, if you are required to only submit one or two letters, get them from the people who can best describe your ability in the area to which you are applying.

For example, if you are applying to study Business, a Math or Economics teacher or professor would write a more relevant letter than your soccer coach.

 

  • What should the letters say?

  The letters should be honest and fair. A letter, which mentions some areas that the student has difficulty with as well as the areas in which he excels, will be taken more seriously than a letter, which only praises the student.

Letters should describe the student's abilities and accomplishments, seriousness of motivation, academic promise, adaptability, and character. For graduate school applications, letters should also mention research ability, preparation, and promise in the field.

Letters should describe any awards, special interests, skills, or distinguishing characteristics that the student has.

 

When possible, the letters should include the following information:

  ♦ How long has the writer known the applicant?   ♦ What is their relationship (teacherstudent, employeremployee. etc.

)?   ♦ A ranking of the student in comparison with his or her classmates   (for example: «This student was in the top 10% of a class of 60 students»)   The following points may be discussed in a letter of recommendation:   ♦ Intellectual Ability   ♦ Knowledge of Field   ♦ Work Habits   ♦ Motivation to Pursue Study   ♦ Seriousness of Purpose   ♦ Potential for Significant Future Contribution in the Field   ♦ Resourcefulness and Initiative   ♦ Emotional Maturity   ♦ Adaptability to New Situations

  ♦ Leadership Qualities

 

  • Final points to remember

  Letters should be in English or accompanied by a translation. If the college or university has provided a form, it should be used. If the form asks specific questions, it is important to answer them.

Colleges and universities usually request that the letter writer send the letter directly to the school. For this reason it is helpful for you to provide the letter writer with a stamped airmail envelope addressed to the school.

In the lower left hand coner of the envelope write, «Re: Application of » This will help the admissions office put it in the correct file when it arrives.

  Sometimes it is helpful to sit down with the people you have asked to write letters of recommendation and tell them about the schools or degree programs that you are applying to.

The more they understand about the places you are applying to, why you have chosen those schools, and what you hope to learn, the better they will be able to describe why you are an appropriate applicant.

Similarly, if you will be doing research, give a copy of your research proposal to the people who will be writing letters for you. Their letters will be stronger if they can refer to your research plans.

Ссылка на основную публикацию